Een Taiwanese EV-fabrikant genaamd Graft heeft zojuist het eerste (ooit) elektrische motorfiets concept uitgebracht met koolstofvezel wielen. Azizi Tucker, oprichter van Graft, heeft een curriculum vitae die langer is dan onze lijst favoriete pizza toppings voor een vierdaagse bingemarathon op Netflix. Hij is ook het brein achter de EO.12, een vreemd ogende elektrische motorfiets met een ‘permanent gesmeerde ketting, gewicht van 50 kg en een IP67 waterbestendigheid.’ Dat betekent dat de Graft tot een meter onder water nog steeds functioneert.
Graft gaat er ook prat op dat de 21″ wielen een ‘verwisselbaar batterijsysteem’ dragen dat uniek is door zijn veelzijdigheid. Je kunt de lege accu namelijk snel ruilen met een volle of je gebruikt de accu’s in een hele reeks voertuigen. Die voertuigen – dus ook de motorfiets – hebben drie vermogensmodi. Modus 1 gebruik je voor rustig rijden. San spaar je de accu’s en is de beloning een groter bereik. Voor een avontuurlijker meer opwindende rit schakel je modus 3 in. Modus 2 is vanzelfsprekend een compromis tussen 1 en 2.
Alles bij elkaar heeft dit keurige en handige accusysteem naar verluidt een vermogenspiek van 20 kW en een verbluffend koppel van 440 Nm. Andere kenmerken van de vreemd ogende motorfiets is dat-ie is gebouwd met behulp van een 3D-geprinte titanium aandrijflijn en een CNC-bewerkt aluminium frame van vliegtuigkwaliteit. Er is nog met geen woord over de prijs gerept, maar wel dat de motorfiets ‘binnenkort’ leverbaar is. Maar dat hebben we eerder gehoord.