Vespa is 906 miljoen euro waard

| |

De Piaggio-groep is de grootste scooter- en motorfabrikant van Europa en een van de wereldleiders in de sector. Het portfolio omvat enkele van ’s werelds meest bekende merken, waaronder Aprilia, Moto Guzzi en, natuurlijk, Vespa, ’s werelds meest beroemde scooter.

Nu heeft het bedrijf de conclusies bekendgemaakt van een nieuwe analyse die dieper ingaat op de specifieke kenmerken van de merkwaarde van Vespa, waarbij het merk wordt geïdentificeerd als een belangrijke troef in de totale portefeuille van het bedrijf. Volgens de bevindingen is het merk Vespa 906 miljoen euro waard. De bevindingen van een rapport van Interbrand, een belangrijk merkenadviesbureau, wijzen op ’een uniek, wereldwijd erkend merk, dankzij de perfecte combinatie van design, lifestyle en Italiaans erfgoed’.

2022 BMW CE 04: eerste vragen na de test

Interbrand gebruikte beproefde, unieke merkwaarderingsprocedures om de financiële waarde van het merk Vespa te bepalen, waaronder een uitgebreide set van bronnen, marktgegevens en kwantitatieve studies uitgevoerd in tien belangrijke markten. Onderscheidend vermogen binnen de industrie, toe te schrijven aan de originaliteit en herkenbaarheid van het productontwerp en de traditie die dit Italiaanse Icoon kenmerkt, was een van de belangrijkste aspecten die bijdroegen aan de totale merkwaarde van Vespa. Affiniteit is ook belangrijk bij het bepalen van de merkwaarde omdat het de sterke positieve gevoelens van klanten ten opzichte van het bedrijf benadrukt.

Over het algemeen beantwoordt het merk aan behoeften zoals zelfexpressie en plezier, die verder gaan dan het louter utilitaire aspect van mobiliteit. Voor veel mensen is Vespa de belichaming van de Italiaanse cultuur, en is het een tijdloos icoon waarvan de erfenis miljoenen mensen over de hele wereld heeft geïnspireerd. Het merk Vespa is niet alleen maar een scooter, het is ook verbonden met lifestyle, waardoor het naast functionele ook een belangrijke emotionele band met klanten heeft.

In zijn commentaar op de studie verklaarde Michele Colaninno, Piaggio Group Board Director voor Strategie, Producten & Innovatie: ‘Vespa is een icoon van stijl: zijn uniciteit maakt het tot een van de meest bewonderde en begeerde merken, behorend tot de premium merken evenals mode- en lifestylemerken. Om deze reden moeten we Vespa vergelijken met andere wereldwijde merken buiten de pure mobiliteit. Daarom hebben we Interbrand, ’s werelds grootste merkenadviesbureau, gevraagd om de financiële waarde van het merk Vespa te bepalen en te analyseren. Dit is geen eindstreep, maar gewoon een nieuw startpunt terwijl we verder bouwen aan de toekomst van Vespa.’

Kanttekening: Microsoft betaalde vorige week bijna 60 miljard euro voor gameproducent Blizzard Entertainement…

Vorige

Hersenspinsel: Royal Enfield Hiker 6.5

2022 Prijzen Honda

Volgende