In Parijs wordt parkeren vanaf 2022 betaald voor niet-elektrische motorfietsen en scooters. De stad bevestigde ook dat de helft van de parkeerplaatsen zal worden omgevormd tot verbrede trottoirs, fietspaden, groene ruimten of zelfs terrassen.
‘Motoren en scooters gaan vanaf 2022 betalen voor parkeren in Parijs’. Dat zegt David Belliard (Europe Ecologie-Les Verts, EELV) aan tijdens zijn presentatie van de hervorming van het parkeren in de Franse hoofdstad.
Madrid opent een weg alleen voor motoren
Als het regen in Parijs…
Parkeerplaatsen in Parijs blijven beschikbaar voor gemotoriseerde tweewielers. Het toekomstige tarief, niet van toepassing op elektrische voertuigen, zullen 50% bedragen van het tarief voor auto’s. Dat is wat het Parijse gemeentebestuur wil. Dus met een doorsnee motor betaal je de helft van wat een auto betaalt. Met een Zero of LiveWire betaal je nog steeds niks. De maatregelen komen voort uit de ‘groene campagnebelofte’ die Burgemeester en wethouders van Parijs tijdens de verkiezing in 2020 beloofden.
Voor FFMC (Féderation Française de Motards en Colère) zijn de rapen gaar. Zij noemen het plan afzetterij en wijzen er op dat motorfietsen en scooters dé oplossing zijn om het verkeer in Parijs vlotter te laten verlopen.
Burgemeester Anne Hidalgo bevestigde ook een andere campagnebelofte: de helft van de parkeerplaatsen, zo’n 60.000 tot 65.000, worden omgevormd tot verbrede trottoirs, fietspaden, groenvoorzieningen, terrassen, straatmeubilair… Voor de groene balans wordt het aantal parkeerplaatsen voor gehandicapten (+ 1.000), deelauto’s (+ 1.000), vrije beroepen (+ 1.000 leveringsplaatsen) en taxi’s (+ 100) verhoogd.
Wat in Parijs gaande is, kan een voorbode zijn van wat in Amsterdam kan gebeuren. De ‘elektrisch-vervoer-lobby’ danst inmiddels rond de pot gevuld met goud.