Merken als Harley-Davidson en Triumph laten trots hun blokken zien, vaak voorzien van glimmende onderdelen. Een elektrische motor is alleen vaak minder mooi om te zien. En als deze de plaats inneemt van een verbrandingsmotor, verandert meteen ook de rest van de designtaal van de motor. Dan wordt er opeens geput uit futuristische stereotypen. Manu Mohan, een bekende auto-ontwerper uit India, heeft zijn visie gegeven op hoe een elektrische caféracer van BMW eruit zou kunnen zien.
Klassieke styling en futuristische stereotypen
Manu Mohan vertelt in een interview met ElectricVehicleWeb.in. ‘De bedoeling van dit project was om een caféracer voor de toekomst te creëren. Met een visuele aantrekkingskracht die de contrasterende ideeën van oud en nieuw combineert. Dit thema vindt je zowel in het silhouet als de gebruikte materialen’. Mohan liet zich duidelijk inspireren door de klassieke styling van motorfietsen als de BMW R nineT. Maar ook door het futuristische element van elektrische motorfietsen met strakke lijnen en ingetogen kenmerken. Zijn ontwerp is een naadloze mix van de klassieke styling van caféracers en de futuristische aantrekkingskracht van high performance elektrische motoren.
Toekomst in goede handen
Mohan’s ontwerp maakt gebruik van klassieke caféracer vormen. Zoals de onmiskenbare ronde koplamp, het strakke en krappe monozadel. Als faux pas de brandstoftank die deels als kuip dient om de grote elektrische motor en de accu eronder te verbergen. Inderdaad, de geleidelijke overgang naar elektrisch betekent niet de dood van de motorfiets zoals we die kennen. Nu tal van merken voorzichtig de overstap maken naar elektrische motoren, is het niet verkeerd om te weten dat de toekomst van motorfietsen in goede handen is.