Het hing al enkele maanden in de lucht, maar het is nu officieel. Stark Future onthult zijn enduromodel. Codenaam: Stark Varg EX. De fabrikant kondigt een toename van 20% in het bereik aan en een motor die varieert van 10 pk tot 80 pk. Het standaard model (60 pk) wordt aangeboden voor 12.900 euro en het alpha model (80 pk) voor 13.900 euro.
Drie jaar na het crossmodel schrijft Stark een nieuw hoofdstuk met de langverwachte komst van de straatlegale enduro-versie. De EX is goedgekeurd (rijbewijs A1) met alle noodzakelijke accessoires voor offroad gebruik. We kennen inmiddels de prijs. Tussen 12.900 euro (60 pk) en 13.900 euro (80 pk), een prijs die overeenkomt met een ‘grote’ Husqvarna 2- en 4-takt. Dus competitief! De grote vraag zal zijn wat de werkelijke actieradius is in de enduropraktijk.
Stark kondigt een batterij aan van 7,2 kWh in honingraatmagnesium (6,5 voor de MX-versie) met een bereik dat met 20% is verhoogd ten opzichte van de MX versie (er wordt vaag gesproken over minstens anderhalf uur, afhankelijk van je rijgedrag natuurlijk). De totale oplaadtijd met de bijgeleverde oplader zou twee uur bedragen.
De Kayaba-vering heeft een specifieke afstelling voor endurogebruik, met eigenschappen die door onder andere Taddy Blazusiak is gegarandeerd. Om niet in het bos te verdwalen, is de Stark uitgerust met een nieuw navigatiesoftware dat ‘een militaire kwaliteit’ heeft volgens de fabrikant. Het is gekoppeld aan je smartphone. Minder belangrijk, maar net zo noodzakelijk voor natte enduro ritten, is de schakelaar die is herzien voor een betere waterdichtheid en impactbestendigheid. Tot slot heeft de Stark EX twee jaar garantie en zou het model beschikbaar moeten zijn in het eerste kwartaal van 2025.
Test 2022 Stark Varg: gamechanger?
Anton Wass (CEO en oprichter van Stark Future): ‘De VARG EX belichaamt alles wat Stark Future vertegenwoordigt. Het is ontworpen om de motorindustrie uit te dagen en te inspireren om duurzaamheid te omarmen, door te bewijzen dat elektrische technologie in alle opzichten superieur kan zijn aan benzine. Met de Varg EX creëren we een motor die nieuwe mogelijkheden opent, of het nu gaat om het veroveren van paden, rijden in de stad of rijden waar je maar wilt, op elk moment’
Stark EX specificaties
- Gepatenteerde flexibele silicone knipperlichten geïntegreerd in de voorplaat.
- Een koplamp van 4.000 lumen.
- Een geïntegreerde kentekenplaathouder.
- Versterkte carterbescherming.
- Handbeschermers.
- Schijfbeschermer.
- Kettinggeleider met verhoogde laterale stijfheid van 266%.
- KYB-vering met enduro-afstelling.
- Vergrote flexibiliteit van het frame.
- Velgen: tubeless of met binnenband.
- Vijf beschikbare bandenopties, geschikt voor binnenband, tubeless of schuim.
- Titanium onderdelen voor de voetsteunen, bouten en assen, wat het gewicht verder vermindert.
- Aanpasbare Brembo-remmen, met flexibele plaatsing op het stuur of de voetsteun.
- GPS-registratie van de paden en stapsgewijze navigatie ontwikkeld met een toonaangevende kaartenleverancier.
- Real-time aanpassingen van het vermogen, de motorrem en regeneratie-instellingen.
- Delen, waarmee je routes van andere rijders kunt downloaden en volgen.
- Fabrieksgewicht: 120 kg (118 kg voor de MX).
Het bericht Stark lanceert elektrische VARG EX: krachtigste enduro op de markt verscheen eerst op Motor.NL.