Met adviesprijzen van dik boven de 2 euro per liter, ontkomen ook motorrijders niet aan de benzineprijzen die momenteel record op record verbreken. Tank jij toch altijd voor tientje en ‘merk’ je er niets van? Of ben je noodgedwongen overgestapt van Euro98 naar Euro95? Denk je serieus na over een Zero? Of pak je onder het motto van ‘het heeft ook twee wielen’ steeds vaker de fiets? Jullie reageerden massaal op een online oproep, met een aantal opvallende tips al laten we die van het rijbewijs in beslag laten nemen vriendelijk links liggen…
John – Hoogezand
‘Ik rij normaal voornamelijk op binnenwegen en dan vooral op koppel, met niet te veel toeren. Het zogenaamde koppelsurfen. Op de autoweg/autosnelweg gebruik ik zowel met de motor als de auto vaak de cruisecontrol, iets dat ook nog relaxter rijdt. Ik tank gewoon de duurdere benzine, want in de praktijk kom je daar verder mee zodat het eigenlijk niets uitmaakt qua kosten.’
Clim – Uitgeest
‘Het plan lag er voor de winter al om een Zero aan te schaffen voor woon-werk verkeer, maar gewacht tot na de pekelperiode. Inmiddels een Zero SR/F gekocht en dus weinig meer met brandstof prijzen van doen.
Rick – Westland
‘Ik probeer minder gas te geven en meer uit te rollen/minder te remmen. Vanwege de afstand woon/werkverkeer ben ik helaas genoodzaakt met de motor te blijven rijden, maar deze relatief eenvoudige aanpassing scheelt al snel 0,2-0,4 liter per 100 kilometer!’
Danny – Ossendrecht
‘Ik tank altijd in België, maar heb geluk dat ik zowat tegen de grens woon.’
Kees
‘Half januari heb ik heel even fors opgetrokken om mijn motor na een wasbeurt droog te laten waaien… Meteen drie agenten achter me aan en die hebben mijn rijbewijs ingenomen. Nu al twee maanden niet meer getankt… Maar ik betwijfel of dat uiteindelijk de besparing op benzine goedmaakt.’
Fred
‘Wat minderen of zelfs stoppen met roken. Niet met groepen rijden en soms de fiets pakken, voor wat dichterbij boodschapjes. We leven door.’
Arjan
‘Wij wonen in de Achterhoek, dus gewoon de ritjes zo plannen dat we de grens over gaan en in Duitsland tanken.’
Oosterhuis – Zwolle
‘Ik heb een speciale app waarop je kunt kijken welke pomp het goedkoopste is in de buurt.’
Marcel – Pijnacker
‘Rij al een paar jaar op een XMAX 300. Die rijdt ongeveer 1:34 dus besparen is nog niet nodig.’
Jan
‘Vroeg opschakelen!’
Michel– Veldhoven
‘Ben een Honda Grom gaan rijden, goed voor 1 op 50 km per liter IPV 1 op 19 op mijn Harley-Davidson Electra Classic of de Yamaha GTS1000. En het gekke is, het is nog leuk ook!’
Reportage: rariteiten uit de motorgeschiedenis
Daniel – Renswoude
“Overgestapt naar een Honda Monkey, gemiddeld rijd je hiermee net zo hard en verbruik is slechts een kwart van wat de vorige motor.’
Gert-Jan – Nieuwegein
‘Een Euro5 Honda CB125F (maart 2021 op kenteken) is het toverwoord. Over de 19000 kilometer die ik er sindsdien mee gereden heb, is het cumulatieve verbruik 1: 51.4. Dat is weliswaar meer dan de opgave (1:67), maar probeer het maar eens te halen met je GS, Harley, Ducati etc.’
Danial – Uithoorn
‘Niet, ik blijf gewoon Euro98 tanken. Ben zuinig op mijn motor en het mag geld kosten.’
René – Oude Pekela
‘Airmiles sparen geeft 5 euro korting op benzine bij de Shell.’
Pim – Almere
‘Toevallig vorig jaar een NC750X gekocht en nu gewoon braaf aan de maximum snelheden houden. Resultaat” 1:30,5 verbruik.’
Bram – Zoetermeer
‘Ik rij nu 5 kilometer per uur langzamer, ofwel 100 op de teller in plaats van 105. Ik heb nu één tank leeg gereden en kom per liter 4 kilometer verder met een tijdsverschil van 3 min langer onderweg op een rit van 35 km woonwerk-verkeer.’
Het bericht Pijn aan de pomp? Zo besparen wij! ‘Ik rij 5 km/u langzamer’ verscheen eerst op Motor.NL.