Piaggio vraagt octrooi aan voor radarreflector

| |

De toekomst van de verkeersveiligheid hangt steeds meer af van de intelligentie van onze voertuigen. Om correct te kunnen denken en handelen is het echter van essentieel belang dat ze kunnen zien en – in het geval van tweewielers – gezien kunnen worden. Kleinere voorwerpen met een kleiner reflecterend oppervlak worden niet altijd correct gedetecteerd. Uit een studie van Dynamic Research Inc. uit 2016 bleek dat motorfietsen in 40% van de gevallen niet correct werden gedetecteerd door de radar. Sindsdien hebben autofabrikanten (en hun toeleveranciers) veel gedaan om het gezichtsvermogen van hun ADAS-systemen te verscherpen, maar het probleem is dat ze een te klein object moeten zien.

Een probleem dat zich ook al meer dan een eeuw voordoet op zee, waar grote schepen zelfs kleine boten moeten kunnen opsporen. Het waren de kleine boten die het probleem oplosten door zichzelf beter zichtbaar te maken met radarreflectoren. Cilinders of bollen die het werk van de radar vergemakkelijken. Het principe is hetzelfde als dat van reflectoren, maar in plaats van licht reflecteren ze radiogolven.

Yamaha; nieuwe octrooien voor lezen van data

Het is uiteraard onmogelijk om dergelijke voorwerpen op een motorfiets of scooter te monteren, gezien hun vorm en afmetingen. Maar er is een tweede manier. Piaggio heeft een radarreflector gepatenteerd die niet gebaseerd is op de fysische eigenschappen van het voorwerp, maar die, nadat hij de radiogolf heeft ontvangen, deze in versterkte vorm terugzendt. Dit apparaat kan gemakkelijk worden geïnstalleerd, bijvoorbeeld in koplampen  en achterlichten, zodat het bijna 360° bestrijkt. Het systeem bestaat uit slechts een paar relatief goedkope elektronische componenten, zodat ze hopelijk spoedig in zoveel mogelijk voertuigen worden ingebouwd.

Vorige

Sébastien Loeb wordt een Indian-ambassadeur

Neo One, de eerste motorfiets voor de Metaverse

Volgende