Het is nu wel duidelijk wat de nieuwste trend is op het gebied van veiligheidssystemen en rijhulpen: radar in dienst van cruise control, om de snelheid te regelen op basis van het verkeer dat voor en achter je rijdt. Uit de ingediende patenten kun je afleiden dat de nieuwe Honda Africa Twin radargestuurde cruise control krijgt.
Volledige radar
Honda werkt niet alleen aan drone-uitgeruste motorfietsen, telepathische motorfietsen, de terugkeer van de Transalp én een crossover met een 1084 cc-blok. Zoals we eerder zagen, heeft Honda ook patenten aangevraagd voor een radargestuurde cruise control voor de Gold Wing. Met een sensor in de kuip en een sensor in de topkoffer. Dat kan omdat radarsensoren ook werken achter plastic oppervlakken.
Was het allemaal al bestudeerd?
Als we naar Honda’s patenttekeningen kijken, lijkt de aan de voorzijde gemonteerde radar sterk op de Bosch-units die al beschikbaar zijn op Ducati-, BMW- en KTM-motorfietsen. De radar is net als op de concurrerende modellen net onder de koplamp geplaatst. Als je goed kijkt, lijkt het wel of Honda hiermee al rekening had gehouden bij de ontwikkeling van de huidige CRF Africa Twin. Want er is een deel van de carrosserie dat handig verborgen zit tussen de lampen en dat de grootte en de vorm heeft voor een radarsensor. Omdat het een apart paneel is, kan de radarunit worden gemonteerd zonder veranderingen aan de hoofdonderdelen van de carrosserie.
Een kleine wijziging aan de carrosserie die in Honda’s octrooi specifiek wordt genoemd, is een nieuw voorspatbord met een gesplitst deel aan de bovenkant om ervoor te zorgen dat het niet interfereert met de radarsensor, zelfs wanneer de veerweg van de vorken volledig wordt benut. Het octrooi toont ook een tweede versie met een camera die naast de radarsensor op dezelfde plaats is aangebracht.
Wijdverbreide technologie
Radargestuurde snelheidsregeling wordt in hoog tempo de must-have technologie voor top-of-the-line motorfietsen: Ducati (Multistrada V4), BMW (R1250RT) en KTM (1290 Super Adventure S) verkopen al modellen met radarondersteunde adaptieve cruisecontrol van Bosch. Ook Kawasaki werkt aan een ‘radaruitbreiding’ van de uitrusting van de Ninja H2 SX SE.
Het lijkt misschien vreemd dat Honda achterloopt op zijn concurrenten, maar de aanpak van de Japanse ingenieurs lijkt anders te zijn dan die van de concurrentie. Honda overweegt een completer pakket veiligheidsvoorzieningen en met een behuizing die profiteert van de carrosserie, zoals te zien is op de Gold Wing.
Yamaha met Honda, KTM en Piaggio in consortium van verwisselbare accu’s
Camera’s
De octrooien suggereren het gebruik van camera’s als aanvulling op de radarsensoren. Hierdoor wordt een extra laag bewakingstechnologie toegevoegd en kan de boordcomputer een grondiger beoordeling maken van wat er rond de motorfiets gebeurt.
Terwijl radars andere voertuigen kunnen zien en de afstand tot die voertuigen nauwkeurig kunnen meten, worden camera’s onder andere gebruikt om informatie te verzamelen die radars niet kunnen zien, zoals remlichten, verkeerssignalen en de kleur van verkeerslichten.
Bovendien is Honda van plan om gebruik te maken van voertuig tot voertuigcommunicatie (V2V) of voertuig tot infrastructuurcommunicatie (V2X). Zo kunnen motorfietsen en auto’s met elkaar ‘praten’ en berichten over potentiële gevaren ontvangen voordat hun berijders of bestuurders die kunnen opmerken.
Twee sensoren
Van de eerder fabrikanten gebruikt op dit moment alleen Ducati een systeem met dubbele sensoren, zowel aan de voor- als aan de achterzijde, waarbij de laatste de berijder waarschuwt als een voertuig van achteren gevaarlijk nadert.
Naar verwachting zal Honda hun modellen ook uitrusten met meerdere sensoren om een breder gezichtsveld te bestrijken en niet alleen waarschuwen voor achteropkomende voertuigen, maar ook als ze zich naast je bevinden.
Wanneer het allemaal zover is? Dat is nog onduidelijk. Maar de patenten liggen er en dat iz een aanwijzing dat het project goed op weg is.