Lightning Motorcycles heeft onlangs een contract gesloten met CBMM voor de levering van niobium. Dat is een zeldzaam metaal dat gebruikt wordt in accu’s en nodig is voor de nieuwe ultra-high-performance sportfiets.
De LS-218 van Lightning Motorcycles, die in 2014 werd geïntroduceerd maar pas in 2019 op de markt kwam, was een van de allereerste high-performance elektrische supersportfietsen en de eerste die de snelheidslimiet van 350 km/u doorbrak.
Yamaha werkt aan een 5-liter V8-waterstofmotor voor Toyota
Een record dat het Amerikaanse bedrijf wil breken met een nieuw model dat 403 km/u (253 mph) kan halen. De sleutel hiertoe zou het gebruik zijn van een nieuw materiaal (althans in de motorsector), namelijk niobium, een zeldzaam, extreem sterk en licht metaal dat – zoals de technici van Lightning uitleggen – talrijke voordelen zal opleveren.
Gebruikt in het remsysteem of de bovenbouw zou het nieuwe materiaal gewicht besparen, maar bovenal verbetert niobium, als je het gebruikt in de kathoden en anoden van de batterij, de efficiëntie en levensduur van de batterij. Het maakt bijvoorbeeld ultrasnel opladen mogelijk en het garandeert een hogere energiedichtheid dan die van traditionele lithium-ionbatterijen. Vandaar de overeenkomst met CBMM, ’s werelds grootste leverancier van niobium.
‘Lichtheid en efficiëntie zijn essentiële kenmerken voor motorfietsen met hoge prestaties’, zegt Richard Hatfield, CEO en oprichter van Lightning Motorcycles. ‘Om deze doelen te bereiken, hebben we gekozen voor het gebruik van niobium en we zijn erg enthousiast om met CBMM samen te werken aan de verdere innovatie van onze technologieën, die in de toekomst kunnen worden vertaald in aanzienlijke voordelen. Niet alleen in de motorfietssector, maar voor alle soorten elektrische voertuigen.’