De Royal Enfield Himalayan 411 is niet de snelste motorfiets die er is, maar het is een geliefd platform dat de essentie van reizen en avontuur weergeeft. De eencilinder beukt erop los en stuwt je voort, maar wordt wel voorbijgestreefd door heel wat motoren met een vergelijkbare cilinderinhoud.
Neem bijvoorbeeld de KTM 390 Adventure. Deze kleine Oostenrijkse avonturier heeft slechts 373 cc nodig, maar heeft een hoog koppel en is met iets meer dan 40 paarden behoorlijk capabel. Ondertussen moet de huidige Himalayan het doen met ongeveer de helft van dat aantal. Dus is het geen verrassing dat heel wat Royal Enfield-fans smeken om een update van het populaire platform. De afgelopen maanden schreven we de Royal Enfield-plannen om een 650cc-versie van de adventure-tourer te maken.
Royal Enfield Scram 411, een Himalayan voor de weg
Indiase bronnen schrijven dat Royal Enfield inderdaad zou werken aan een upgrade voor de Himalayan. Het nieuwe model zou Himalayan 450 gaan heten, wat een blok met meer inhoud zou betekenen. De nieuwe Himalayan wordt verwacht in het eerste kwartaal van 2023 met een geheel nieuw platform, maar wel met een vergelijkbaar silhouet als de huidige 411 generatie Himalayans.
In het segment van de kleine adventure-tourers komen vooral KTM en BMW in beeld, met de 390 Adventure en de G310GS. De Himalayan is al de zwakste performer onder de twee, maar heeft door z’n design misschien wel de meeste charme. In 2023 zal dat wellicht niet meer het geval zijn, want de 450 zal naar verluidt 40 pk uit zijn motorblok halen. Dat alleen al zal van de Himalayan qua vermogen een vergelijkbaar alternatief maken voor de KTM en de BMW. Bijna zeker is dat de Royal Enfield de meest betaalbare adventure-tourer zal zijn tussen de KTM en de BMW.
Over het internet zwerft ook een render van hoe de uiteindelijke Himalayan eruit zou kunnen zien. Het meest opvallende kenmerk is de overstap naar een trellis frame, wat het gewicht een flink stuk zou kunnen verlagen. Ook te zien is een 21-inch voorwiel met een 17-inch achterwiel, wat niet veel verschilt van de huidige setup van de Himalaya 411.