De CEO van MV Agusta, Timur Sardarov, onderscheid zich van andere topmanagers omdat hij ongebruikelijk mededeelzaam is over de toekomst van zijn bedrijf. Veel bedrijven houden hun kaarten graag tegen de borst totdat ze er helemaal klaar voor zijn om hun afgeronde projecten te laten zien. Maar dat is niet de manier waarop Sardarov te werk gaat.
In een nieuw interview met het Italiaanse persbureau Adnkronos, was Sardarov zijn gebruikelijke openhartige zelf. Hij legde onder andere uit dat de kapitaalinjectie van 30 miljoen euro in MV in april 2021 werd gedaan zodat het bedrijf formeel uit de herstructureringsovereenkomst kon stappen, een jaar eerder dan oorspronkelijk gepland. Dat, aldus Sardarov, weerspiegelt een bedrijf dat in staat is om zijn doelstellingen te bereiken en verder te gaan zoals gepland.
2021 MV Agusta Brutale 1000RR profiteert van Euro5
Wat houden die plannen in? Over sommige hebben we al het een en ander gehoord, van een aanstaande elektrische fiets tot een 950cc-adventure bike. In november 2020 had Sardarov het in een ander interview ook over een 500cc-platform. In dit meest recente gesprek gaf hij meer inzicht in een tijdlijn waarbinnen de wereld de resultaten van deze bedrijvigheid zal gaan zien. Tegen 2024, zei hij, zal MV’s gamma motorfietsen groeien met een geschatte 40 procent – inclusief de lancering van die twee nieuwe modellen, evenals ongeveer 12 nieuwe updates.
Voor degenen die zich afvragen of dit iets te maken heeft met MV Agusta’s verschuiving naar het aanbieden van extra mobiliteitsopties voor klanten die niet op een motor rijden: Dat heeft het niet. Tegen augustus 2021, zei Sardarov, zal MV volop bezig zijn met zijn motorfietsen en andere mobiliteitsgerichte producten. Maar deze producten zijn niet opgenomen in de schatting van 12 nieuwe fietsen in 2024.
Volgens Sardarov zijn ze eerder bedoeld om de kloof te overbruggen tussen lichtere vormen van mobiliteit en zwaardere, zoals motorfietsen. MV Agusta’s toekomst, zoals hij het ziet, zal een volledige reeks producten omvatten die de klanten helpen om te komen waar ze willen, op de manier waarop ze er willen komen.
Sardarov maakte ook van de gelegenheid gebruik om in te gaan op twee hardnekkige geruchten die de laatste maanden de ronde doen. Een daarvan is de mogelijke herlancering van de merken Cagiva of Elefant onder de paraplu van MV Agusta. Hij zei dat de marketingafdeling van het bedrijf momenteel de beste tactiek op dat front analyseert en voegde eraan toe dat er begin juni 2021 nog geen beslissingen werd genomen.
Het andere gerucht betreft een mogelijke overname van MV Agusta door KTM. Sardarov ontkende dat dit idee op waarheid berust en herhaalde dat MV Agusta momenteel een vijfjarenplan heeft dat het zelfstandig, als onafhankelijk bedrijf, wil uitvoeren. Het is ook mogelijk dat het zijn onafhankelijkheid na dat tijdsbestek behoudt. Hij karakteriseerde deze geruchten als zeer speculatief.