Motorfietsverkoopcijfers. Sales-directeuren en motorfietsvertegenwoordigers smullen ervan. Hoe doen ze het ten opzichte van de concurrent, welke modellen doen het en welke niet etc. Ook belangrijk: haal ik dit jaar mijn verkoopbonus?
Wij ontvangen maandelijks dé cijfers – zijn vergeten het abonnement op te zeggen a 275 euro per jaar – van nieuw geregistreerde motorfietsen, maar dat wil niet zeggen dat ze zijn verkocht. Zeker in de laatste maand van het jaar zet ‘de industrie’ motorfietsen op kenteken om a) de bonus te halen b) het beoogde jaartarget te scoren c) een plekje te stijgen op de apenrots.
Europese motorfabrikanten vestigen verkooprecords in 2021
Dat het ene merk het opeens minder doet dan het andere zegt ook niets, want zoals je weet kampen ‘we’ met leveringsproblemen vanwege chip- en onderdelentekorten. Cijfers dus, interessante stuff zou je zeggen, maar voor de gemiddelde Suzuki V-Strom 650-rijder zullen deze cijfers om het even zijn. Daarom als losse flodder en voor gebruik als blufmunitie in het café: In de eerste maand van dit jaar werden 553 registraties opgetekend. Da’s fors meer dan in 2021, waar de maand januari werd afgesloten met 397 registraties.
DE STIJGERS | 2022 | 2021 |
BMW | 70 | 61 |
Harley-Davidson | 28 | 27 |
Honda | 52 | 18 |
Kawasaki | 54 | 46 |
KTM | 61 | 40 |
Suzuki | 39 | 24 |
Triumph | 30 | 28 |
Yamaha | 92 | 47 |
Aprilia | 10 | 1 |
Benelli | 2 | 1 |
BETA | 11 | 7 |
GAS-GAS | 7 | 2 |
ENERGICA | 3 | 2 |
FANTIC | 2 | 0 |
HUSQVARNA | 14 | 12 |
KYMCO | 4 | 0 |
MOTO GUZZI | 10 | 1 |
MVAgusta | 3 | 2 |
SHERCO | 2 | 0 |
ZERO MOTORCYCLES | 4 | 0 |
OVERIGE MERKEN | 9 | 6 |
DE DALERS | ||
Ducati | 13 | 14 |
INDIAN MOTORCYCLE | 2 | 6 |
NIU | 0 | 1 |
ROYAL ENFIELD | 9 | 19 |