De motorrijdersvloot in Duitsland heeft officieel de vijf miljoen geregistreerde eenheden overschreden, volgens de meest recente gegevens die begin 2025 zijn vrijgegeven. Dit historische aantal weerspiegelt niet alleen een groeiende markt, maar ook een gevestigde cultuur waarin motorfietsen als een essentieel vervoermiddel worden gebruikt—of het nu voor recreatie, werk of dagelijkse woon-werkverkeer is.
In tegenstelling tot andere landen waar motorfietsen voornamelijk als recreatieve voertuigen worden gezien, is het gebruik in Europa—en specifiek in Duitsland—praktisch en multifunctioneel. Van ritten door de Alpen tot navigeren door intense stedelijke verkeersdrukte, zijn tweewielers een integraal onderdeel van moderne mobiliteit.
Snelheidsduivels opgelet: flitsmarathon begonnen
De groei naar deze mijlpaal is constant geweest. In 2021 had Duitsland ongeveer 4,5 miljoen geregistreerde motorfietsen. Twee jaar later was dat aantal al rond de 5 miljoen. Nu is die drempel officieel overschreden, met Beieren aan de leiding met 1.079.282 motorfietsen. Interessant genoeg is dit een minder bevolkte staat dan Noordrijn-Westfalen, dat op de tweede plaats komt met 947.291 eenheden. Baden-Württemberg completeert het podium met 784.427 registraties, terwijl Hessen, ondanks dat het een kleinere staat is, een indrukwekkende 368.859 voertuigen registreert.
Een van de factoren die het meest heeft bijgedragen aan de recente stijging van de registraties, is de invoering van de nieuwe Euro 5+-normen. De noodzaak om de voorraad van modellen die nog volgens de Euro 5-normen zijn gehomologeerd, op te ruimen, leidde ertoe dat fabrikanten aanzienlijke kortingen aanboden, wat resulteerde in een opmerkelijke stijging van de verkopen en registraties in de laatste maanden van 2024. Bovendien blijven motorfietsen zich vestigen als een efficiënte oplossing voor het stedelijke dagelijks leven, vooral in contexten van toenemende congestie, hoge prijzen voor openbaar vervoer en parkeerdifficulties in grote steden.
Veel prijsacties
Als het gaat om de meest populaire merken op Duits grondgebied, blijft BMW prominent domineren, met 650.864 geregistreerde motorfietsen. Het Beierse merk profiteert van zijn sterke aanwezigheid in het touring- en adventure-segment, en het natuurlijke vertrouwen van consumenten in een nationaal product. De Italiaanse Piaggio staat op de tweede plaats, mede dankzij het voortdurende succes van Vespa, een onmisbare aanwezigheid in Europese steden. Yamaha (474.836) en Suzuki (439.326) volgen dicht, terwijl Honda—ondanks dat het de grootste fabrikant ter wereld is—slechts op de vijfde plaats verschijnt, met 399.437 eenheden die in Duitsland circuleren.
De vraag die zich nu aandient is: hoe lang duurt het voordat er in Duitdsland zes miljoen motorfietsen rondrijden?
Het bericht Mijlpaal: in Duitsland rijden meer dan 5 miljoen motorfietsen verscheen eerst op Motor.NL.