De huidige standaard maximumsnelheid van 50 km/u binnen de bebouwde kom gaat omlaag naar 30 km/u. Dit bericht plaatsten wij eind oktober. Een meerderheid van de Tweede Kamer steunde deze motie. Het is aan een gemeente zelf om te bepalen welke 50 km/u wegen er terug zouden worden gebracht naar 30 km/u. Een meerderheid van de gemeenteraad in Rotterdam wil de maximumsnelheid in de meest onveilige straten van de havenstad terugbrengen naar 30 km/u.
Voor de zomer van 2021 moet er een plan liggen waarin gemeenten samen met wijkraden en bewoners kijken wat de straten zijn met de meeste onveilige situaties. Deze straten worden als eerste aangepakt, andere straten volgen later.
Video: Nachtrit door Rotterdam met Jordy Dijkshoorn (De Likt)
Patrick Rugebrecht van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) geeft aan dat het een lastig proces gaat worden: “Het is geen kwestie van de bordjes omwisselen en klaar. Deze wegen zijn ontworpen om 50 kilometer te rijden. Als je daar alleen een limiet stelt, houden mensen zich er niet aan. Je moet een weg zo inrichten dat mensen 30 gaan rijden. Dus geen asfalt, maar klinkerbestrating en bijvoorbeeld drempels en versmallingen.”
Ook raadslid Jeroen Postma van GroenLinks vindt dat alleen een bordje met 30 ophangen niet voldoende is: “Je moet dan ook zorgen dat er niet harder kan worden gereden door middel van onder meer wegversmallingen voor fietsers, bredere fietspaden en stoepen, plantenbakken en drempels.’’
Overigens onderzocht de gemeente Amsterdam eerder dit jaar al de mogelijkheid een maximumsnelheid van 30 km/u in te voeren voor de gehele hoofdstad.