Dé kracht van de Chinese industrie is dat ze een gigantische binnenlandse markt heeft in vergelijking met de Europese markt in zijn geheel. Het is dus niet alleen een kwestie van industriële kracht die het voor sommige Chinese spelers mogelijk maakt een motorfiets te ontwerpen en te bouwen. Een openbare opdracht voor inzet voor Chinese overheidstaken is vaak voldoende om er naast ook een wegversie van te maken. Om een voorbeeld te geven, in China bestaat een beurs die uitsluitend gewijd is aan uitrusting voor de strijdkrachten en die zeer grote orders kan genereren. Zelfs zo groot dat investeringen in totaal nieuwe modellen en niet afgeleid van andere die al in productie zijn, gerechtvaardigd zijn.
Dat is, gedeeltelijk, het geval voor de CFMOTO 1250 TR-G, een op Europa geïnspireerde tourer die aan de Chinese politie wordt geleverd onder de naam CF1250J. De motorfiets is vanaf september 2021 ook in China te koop voor de tegenwaarde van 13.200 euro. Er zijn zoveel elementen aanwezig op de motorfiets dat zelfs bij de presentatie op de beurs werd gesuggereerd dat hij was ontworpen met het oog op export buiten de eigen landsgrenzen, ook al voldoet de huidige configuratie van het blok niet aan de Euro 5-norm. Dat zou export naar het Oude Continent onmogelijk maken. Maar we zijn er zeker van dat CFMOTO er geen probleem mee zou hebben om de motor aan te passen aan de nieuwste emissievoorschriften, als het dat al niet gedaan heeft en de Euro 5-versie in huis heeft.
De 1250 TR-G is een van de vruchten van het partnerschap dat in 2014 tot stand kwam tussen de Chinese groep Zhejiang Chunfeng Power Co, Ltd (die CFMOTO controleert) en KTM (die 49% van deze joint venture bezit). Het partnerschap vertaalt zich in de productie van de Duke 125, 200 en 390 met het merk KTM R2R voor de lokale markt. In 2020 zou een nieuwe fabriek volledig operationeel zijn geweest als de pandemie niet in de weg had gestaan. De joint venture bouwt in licentie ook de KTM LC8 V2 75° 1200 cc. Dat blok is vervolgens door CFMOTO verder ontwikkeld door hem te vergroten tot de huidige 1279 cc.
Deze motor werd gekozen voor de 1250 TR-G en levert 140 pk bij 8.500 tpm en een maximumkoppel van 120 Nm bij 7.000 tpm De uitrusting van de tourer is zeer compleet: radiale Brembo-remklauwen, Marzocchi- en Sachs-vering (maar ook WP vering werd gezien), 12,3-inch TFT, bochten-ABS, infotainment met JBL-systeem, smartphone connectiviteit, verwarmd zadel en handvatten, elektrisch verstelbaar windscherm, allemaal kenmerken van hoog niveau die de 1250 TR-G zeker spraakmakend maakten op de Lyon Show, waar de motor onlangs door de Franse importeur werd tentoongesteld om de reacties van het publiek te testen.
Veilingbeauty: 2002 Ducati MH900 Evoluzione
Kunnen we spreken over een op handen zijnde import in Europa? Afgezien van de louter technische kwestie van de Euro5-homologatie, zouden er, indien de reactie van het publiek bemoedigend is, niet al te veel conceptuele grenzen zijn om de 1250 TR-G voor te stellen in rechtstreekse concurrentie met de huidige koning van het segment, zoals de BMW R 1250RT. Maar daarvan verschilt – en niet slechts een beetje – de motorfiets op twee kenmerken. De eerste is het ontbreken van een cardanas op de 1250 TR-G, de tweede is de verkoopprijs, die in Europa rond de 16.000 euro zou kunnen liggen: minstens 5.000 euro lager dan de BMW R 1250RT.
Het bericht Komt de CFMOTO 1250 TR-G naar Europa? verscheen eerst op Motor.NL.