Op 25 oktober 2022 introduceerde Honda officieel haar nieuwe verwisselbare batterij oplaad- en wisselstation. Het heet Honda Power Pack Exchanger e: en is ontworpen voor de Honda Mobile Power Packs, die in 2021 werden geïntroduceerd. De eerste HPPEe: wordt gebruikt door de Tokyo Metropolitan Government, omdat het de verspreiding van elektrische motorfietsen in de stad wil bevorderen.
De HPPEe: is ook geleverd aan Gachaco, het nieuwe batterijwisselbedrijf dat Honda, Yamaha, Kawasaki en Suzuki in maart 2022 hebben opgericht. De nieuwe oplaadpunten voor Honda Mobile Power Pack e: accupacks worden ook gebruikt in India, waar de packs elektrische driewielige riksja-taxi’s zullen aandrijven. Een lokale Honda dochteronderneming genaamd Honda Power Pack Energy India Pvt. Ltd. vergemakkelijkt het gebruik op deze markt.
2023 Honda CB650R ziet de wereld gitzwart tegemoet
Aan de klantzijde lijkt het proces relatief eenvoudig. Gebruikers krijgen een chipkaart waarmee ze contactloos kunnen communiceren met het HPPEe-station. Ze kunnen dan hun gebruikte batterij in een open slot steken en een volledig opgeladen batterij uit een ander slot halen.
Elke batterijsleuf heeft een schuin ontwerp, zodat gebruikers de batterij gemakkelijker en sneller kunnen plaatsen en verwijderen. Bovendien zegt Honda dat gebruikte batterijen die in de stations worden geplaatst automatisch beginnen op te laden – de gebruiker hoeft niets anders te doen dan de gebruikte batterij aan te sluiten.
Aan de gebruikerskant zegt Honda dat alle belangrijke functies worden beheerd door de Honda Power Pack Cloud. Dit systeem regelt belangrijke zaken als de laadstatus van de accu, de locatie van de accu, de registratie van de gebruiker en de betaling. Bovendien integreren de HPPEe: stations batterijkoelfuncties, om schade aan de batterijcellen door oververhitting te voorkomen.
Als een operator merkt dat zijn locatie erg populair is en hij meer Honda Mobile Power Pack e: nodig heeft voor zijn klanten, is er goed nieuws. Honda heeft zijn Power Pack Exchanger e: stations aaneengeschakeld, zodat meer dan één eenheid kan worden aangesloten om te functioneren als één megastation. Zie ze als LEGO, die in elkaar worden gestoken om een groter geheel te maken.
Tot nu toe, de officiële Honda website voor de Power Pack Exchanger e: station alleen lijsten stroomaansluitingen geconfigureerd om Japanse en Indiase specificaties te voldoen. Hoewel het waarschijnlijk lijkt dat Honda dergelijke stations in andere markten zal uitrollen, heeft het bedrijf die plannen nog niet aangekondigd. Op dit moment weten we niet wanneer (of als) een dergelijke uitrol zal plaatsvinden.
Het bericht Honda introduceert verwisselbaar oplaadstation voor accu’s in Japan verscheen eerst op Motor.NL.