Het Moto Guzzi Museum in Mandello del Lario heropende afgelopen vrijdag zijn deuren. In het museum wordt de geschiedenis van het merk Moto Guzzi met zijn motorfietsen, triomfen en helden gevierd, hoe kan het ook anders. Het vernieuwde museum loopt vooruit op het eerder gepresenteerde, nieuwe project voor de renovatie van de gehele fabriek, die van Moto Guzzi een waar centrum zal maken dat openstaat voor het publiek.
Het museum biedt liefhebbers een volledig vernieuwde bezoekerservaring, waarbij de buitengewone motorfietscollectie is onderverdeeld aan de hand van drie grote thema’s met productiemodellen, racemodellen en militaire modellen, chronologisch gerangschikt.
De collectie zeldzame en fascinerende modellen is wereldwijd de enige in haar soort en telt 160 exemplaren die de afgelopen maanden zorgvuldig en minutieus werden gerestaureerd, een kostbare operatie die volledig door het eigen personeel van Moto Guzzi werd uitgevoerd. Wat er te zien is? Van de G.P., een uniek model dat dateert van vóór de oprichting van Moto Guzzi, tot de nieuwste modellen die momenteel in productie zijn, zoals de V85 TT, is een bezoek aan de collectie een unieke reis door de geschiedenis van dit buitengewone Italiaanse merk.
Gelaagde tentoonstelling
Een nieuw gedeelte op de begane grond biedt een blik op motorfietsen die vanaf het jaar 2000 tot heden zijn geproduceerd, zoals de California 1400 en de Stelvio 1200. De geschiedenis van Moto Guzzi wordt verteld vanaf het eerste gedeelte op de eerste verdieping, met de G.P. uit 1919, het prototype dat leidde tot de productie van de ‘Normale’, de eerste in serie geproduceerde Moto Guzzi, in 1921.
De reis gaat verder op de tweede verdieping, met de tentoonstelling van productiemodellen tot aan de eerste jaren van het nieuwe millennium en van de motorfietsen die voor militair gebruik bestemd waren. De rondleiding leidt vervolgens naar de tweede ruimte op de eerste verdieping, waar alle racemotoren staan, met inbegrip van legendarische motorfietsen als de futuristische Otto Cilindri, motorfietsen waarmee Moto Guzzi 14 wereldkampioenschappen behaalde.
Nieuw is ook een ruimte die gewijd is aan Omobono Tenni, de grote Moto Guzzi-rijder die in 1937 de Tourist Trophy won. In het derde deel van de nieuwe tentoonstellingsruimte staan modellen zoals de 3X3 ‘Mulo Meccanico’ een werkvoertuig uit 1960 met driewielaandrijving en het Trialce-zijspan, dat in 1940 werd geproduceerd.
Eeuwfeest met Moto Guzzi Experience
Onder de bewonderenswaardige motorfietsen die tentoongesteld worden, zijn de G.T. ‘Norge’ (eind jaren ’20); de Sport 15 (een futuristische creatie uit de jaren ’30); de Guzzino uit de jaren ’40; de Falcone; de Galletto 192 en de V7 Sport. Dit model was de belichaming van de sportmotor in de jaren ’70. De collectie wordt voortgezet met de V50, de supersportieve Daytona 1000, de meer recente Griso en de onconventionele MGX-21.
Openingstijden en info
De toegang tot het Moto Guzzi Museum is volledig gratis en wordt verleend via de beroemde rode poort aan de Via Parodi 63 in Mandello del Lario van maandag tot zaterdag.
Van maandag tot donderdag is het museum geopend van 14.30 uur tot 16.30 uur (bezoeken moeten van tevoren worden gereserveerd). Op vrijdag en zaterdag wordt de openingstijd verlengd tot acht uur, is de toegang vrij van 10.00 tot 18.00 uur. Er zijn rondleidingen mogelijk mits vooraf gereserveerd.
Voor meer informatie kunt u terecht op de website www.motoguzzi.com.
Het bericht Heropening Moto Guzzi Museum in Mandello del Lario verscheen eerst op Motor.NL.