Als er één man het twijfelachtige patent lijkt te hebben op faillissementen allerhande, dan wel Erik Buell. Dit keer gaat evenwel niet Buell onderuit, wel het elektrische zusje Fuell. De uitlevering van de eerste motoren wordt al sinds eind 2022 op de lange baan geschoven, en is nu definitief gestaakt. Fuell is failliet.
Hobbelig parcours
Erik Buell. Een naam als een klok – zij het eentje die niet altijd even helder klinkt. De Amerikaan schreef op meerdere vlakken motorgeschiedenis: hij was in lang vervlogen tijden motorracer in onder meer de AMA Superbike-reeksen, was een briljant ingenieur bij Harley-Davidson, én creëerde zijn eigen merk Buell, dat onder de vleugels van HD floreerde. Het merk zou de wereldwijde economische crisis van 2008 niet overleven – in 2009 werd de productie stopgezet en werd Buell op de keien gezet. Amper een maand later stampte hij EBR – kort voor Erik Buell Racing – uit de grond, maar ook dat schip zou uiteindelijk stranden. Hoezo, Buell Motorcycle heeft recent toch nieuwe modellen aangekondigd? Jazeker, maar die revival is er – bizar genoeg – eentje zonder z’n oprichter aan boord. Erik Buell maakte tezelfdertijd een sprong naar elektrische motoren: in 2019 sloeg hij de handen in elkaar met François-Xavier Terny en Frédéric Vasseur, twee Fransen.
Erik Buell introduceert z’n nieuwe Fuell Fllow
Hooggespannen verwachtingen
De ambities liggen meteen hoog: met Fuell mikt Buell vol op stadsverkeer, met zowel fietsen als motoren – respectievelijk Fluid en Fllow genaamd. Die laatste moest overtuigen met een opvallende styling, 47,5 pk en 750 Nm. Maar ook met de optie tot snelladen, een actieradius van meer dan 200 km en een bagageruimte van 50 liter. Een fors pakket, voor omgerekend 11.000 euro. Wie ‘m wilde bestellen kon ofwel de hele som neertellen, of kiezen voor een afbetalingsplan.
Uitstel en afstel
De pre-orders liepen vanaf 2022 vlot binnen, maar de bouw en levering van de Fllow werd telkens uitgesteld. De meest recente deadline verstreek in september 2024. En toen werd het stil. Fuell kampte met een gebrek aan middelen – ondanks een geslaagde crowdfundingcampagne, en de vraag naar elektrische motoren bleek toch lager te liggen dan verhoopt. Na de recente problemen voor Cake en Energica, heeft Fuell officieel z’n faillissement aangevraagd bij de rechtbank in Wisconsin. En dat zonder ooit één motorfiets uitgeleverd te hebben. Of de klanten die een pre-order plaatsten (3.295 dollar voor de Flluid, 10.995 dollar voor de Fllow) hun centen ooit zullen terugzien, valt ten zeerste te betwijfelen. Kopers die daar een (water)kans op wil maken, kunnen een claim indienen tot 26 december 2024.
Het bericht Erik Buell’s Fuell: van hooggespannen verwachtingen naar faillissement verscheen eerst op Motor.NL.