Dr. John Wittner werkte als tandarts in Philadelphia, maar zijn ware passie was mechanica en motorfietsen. In het midden van de jaren tachtig, na wat ervaring met Harley-Davidson, stuitte hij op een Moto Guzzi Le Mans die zijn leven een andere wending gaf.
Hij schreef de motorfiets in voor het Amerikaanse BOTT-kampioenschap, dat gereserveerd was voor tweecilindermotoren. Tot ieders grote verrassing won zijn Guzzi het kampioenschap van 1984. Als bewijs dat zijn motor echt efficiënt was, won hij ook het kampioenschap van het jaar daarop.
Op dat moment besloot de dokter dat het tijd was om rechtstreeks hulp te vragen aan Moto Guzzi, die zich op dat moment in de greep van de De Tomaso Groep bevond, die overigens niet bepaald in rustig vaarwater verkeerde.
Niettemin kreeg de sympathieke en originele Dr. John de opdracht een motorfiets te ontwikkelen met de nieuwe vierkleppenmotor, die MOTO GUZZI net had ontworpen. Wittner verhuisde met enkele medewerkers naar Italië en begon zijn ideeën in praktijk te brengen, die, gezien de zeer beperkte financiële middelen, zeer goed bleken te zijn. Zo goed zelfs dat de pasgeboren en nog vrij ruwe Moto Guzzi het tijdens de eerste wedstrijd op Monza Lucchinelli op een Ducati 851 behoorlijk moeilijk maakte. Helaas haalde hij vanwege een onbeduidend probleem de eindstreep niet.
Moto Guzzi V100 Le Mans concept
Vervolgens, na het ene na het andere misverstand, de schaarse middelen en groeiende onmin, verdween het project van de racemotor definitief en bleef het tot op heden het laatste officiële race-evenement van Moto Guzzi.
Het ontwikkelingswerk ging echter niet helemaal verloren, want de opgedane ervaring leidde tot de productie van de Daytona, die dezelfde chassisconcepten en 4V-motor gebruikte.
Hetzelfde kan worden verondersteld voor de Concept V 100 Dr. John Tribute, een studiemodel dat hulde brengt aan de markante dokter, maar dat het enthousiasme van de huidige Guzzi-mensen probeert te peilen voor een motorfiets die, dankzij het nieuwe blok, echt sportief en prestatiegericht zou kunnen zijn. Is de wereld rijp voor de volgende Daytona?
Met dank aan Oberdan Bezzi.