Een Africa Twin met supercharger? Honda deponeert patent

| |

Honda heeft een project ingediend om een supercharger op de populaire Africa Twin te schroeven. De oplossing zou het mogelijk maken om al bij de laagste toerentallen een snelle respons te hebben: meer koppel en vermogen zonder de inhoud te verhogen.

Niet alleen neemt de cilinderinhoud van de grote reis-enduro’s voortdurend toe, maar er lijkt ook geen einde te komen aan de jacht op steeds hogere vermogens. Het spreekt vanzelf dat dit onbruikbare paardenkrachten zijn voor gebruik in het terrein: denk maar aan de Dakar-motoren met een vermogen van minder dan 80 pk. Zelfs de grote 600-700cc-eencilinders zitten rond de 70 pk, meer dan genoeg voor zowel off-road- als ‘wegtransport’. Met een grotere cilinderinhoud hebben motoren als de Multistrada V4 de parameters van deze categorie herschreven. Met een blok van meer dan 150 pk kun je op een supersportmotor ook heel goed uit de voeten.

Honda vraagt octrooi aan voor drie nieuwe airbag ontwerpen

Honda haalt concurentie in

In vergelijking met de super reis-enduro’s is de Africa Twin voor sommigen misschien onaantrekkelijk ‘met slechts’ 98 pk. Daarmee is de Honda op dit moment de hekkensluiter is door BMW en KTM. Honda neemt de zaak dan ook zeer serieus op. Van het Japanse octrooibureau komt het nieuws dat Honda een superchargersysteem voor de CRF1100L heeft gedeponeerd.

Een opvallende oplossing

De aantrekkingskracht van een Africa Twin Turbo is groot. Met meer vermogen gaat de Honda de concurrenten achterna te gaan zonder de cilinderinhoud te hoeven vergroten. De motorfiets blijft kleiner en lichter, en dus nog aantrekkelijker. Het ontwerp maakt gebruik van een supercharger met een dubbele schroef. Die bevordert in vergelijking met het centrifugale-type de respons in het middengebied in plaats van hoge toerentallen. Deze supercharger, die door het blok en niet door de uitlaatgassen wordt aangedreven, is ook vrij van vertragingen waar oudere types turbolader wel eens aan leden. De supercharger is boven de versnellingsbak gemonteerd, de lucht wordt door de linkerkant van het filter geleid, en er zijn twee injectoren voor elke cilinder. De tweede injector bevindt zich direct in de verbrandingskamer en ontvangt brandstof van een hogedrukinjectiepomp die door de distributie-as wordt aangedreven. Dus als het toerental toeneemt, neemt ook de druk toe, met een direct verband. De tweede injector daarentegen werkt wanneer de inlaatkleppen gesloten zijn, waardoor de vulling van de verbrandingskamer en de wervelingen van het mengsel worden geoptimaliseerd, met positieve gevolgen voor de verbranding.

De werkelijkheid

Hoewel het octrooi bestaat en de oplossing geen zeer lange aanlooptijd vergt, is het helemaal niet zeker dat de nieuwe Africa Twin Turbo op de markt zal aankomen. Zeker is dat een CRF1100L met een supercharger en meer dan 100 pk vele liefhebbers van een lichte, maar krachtige reis-enduro zal aanspreken.

Vorige

IXS Tour Jacket Lorin-ST: Multi-getalenteerd jack

Elektrische supermoto van Zero?

Volgende