De Ducati V21L maakt zich klaar voor het MotoE Kampioenschap 2025 met nieuwe technische verbeteringen. De motor is lichter en heeft een geoptimaliseerd chassis en elektronica, met als doel records in de categorie te verbreken. De eerste tests starten op 11 april ter voorbereiding op de Franse GP in Le Mans op 10 mei.
De Ducati V21L, het prototype dat sinds 2023 deel uitmaakt van het FIM MotoE Wereldkampioenschap, begint zijn derde raceseizoen. Ontworpen om alternatieve technologieën voor verbrandingsmotoren te onderzoeken, is de V21L een toonaangevende elektrische motorfiets. Dit project is cruciaal voor Ducati, dat investeert in kennisontwikkeling voor toekomstige elektrische wegmotoren.
Na de levering van 23 motorfietsen (18 voor rijders, 5 als reserve) is het werk aan de V21L voortgezet. De updates voor 2025 omvatten verbeteringen aan de aandrijflijn, elektronica en chassis. Franco Battaini, de nieuwe MotoE-testpiloot van Ducati, bevestigde de verbeteringen tijdens tests.
Nieuwe Ducati Desmo450 MX combineert Italiaanse technologie met MXGP-ervaring
Hogere energiedichtheid
De batterij heeft nu cellen met een geavanceerdere chemie, met een hogere energiedichtheid van 5 Ah in plaats van 4,2 Ah, wat het aantal cellen reduceert van 1152 naar 960, zonder verlies van vermogen of actieradius. De batterijvorm is ontworpen om de motorfietsbalans te behouden en verwijdering van elke zesde cel resulteert in een gewichtsbesparing van 8,2 kg. Dit zou de rondetijden met 0,3 tot 0,4 seconden verbeteren, afhankelijk van het circuit.
De Traction Control is nu per bocht instelbaar, met drie mappings die de rijders kunnen kiezen. De V21L is met 4 mm verlengd voor meer stabiliteit bij het remmen, en de swingarm pin is nu verstelbaar, wat aanpassingen aan de overbrengingsverhouding vergemakkelijkt.
Vanaf de tweede ronde in Nederland krijgen de V21Ls een nieuwe achtervelg zonder valse dempers, wat de motor met 600 g verlicht, wat de wendbaarheid ten goede komt. Het totale gewicht van de 2025 V21L daalt van 225 kg naar 216,2 kg.
De kalender voor 2025 omvat testen van 11 tot 13 april op het circuit van Barcelona en een tweede test op 8 mei in Le Mans, met zeven ronden en 14 races:
- GP Frankrijk (Le Mans), 9/10 mei
- GP Nederland (TT Circuit Assen), 27/28 juni
- GP Oostenrijks (Red Bull Ring-Spielberg), 15/16 augustus
- GP Hongarije (Balaton Park Circuit), 22/23 augustus
- GP Catalalonië (Circuit de Barcelona-Catalunya), 5/6 september
- GP San Marino (Misano World Circuit Marco Simoncelli), 12/13 september
- GP Portugal (Autódromo Internacional do Algarve), 7/8 november
Het bericht Ducati V21L: Innovaties voor MotoE 2025 verscheen eerst op Motor.NL.