Ducati is niet alleen een protagonist op de baan. Een waardevolle GP6, ontwikkeld door de fabrikant uit Borgo Panigale voor het MotoGP-seizoen 2006, is tot 5 december beschikbaar gesteld door het bekende veilinghuis Sotheby’s, met een prijs die varieert van 400.000 tot 800.000 dollar. Het bijzondere aan deze motor is dat het de laatste van het 990 cc-tijdperk is.
Technisch verfijnd en vergelijkbaar met een Formule 1-auto, is het exemplaar in kwestie gebruikt door Loris Capirossi tijdens de GP van Japan op het circuit van Motegi. In die gelegenheid, na het veroveren van de pole position, slaagde de inwoner van Imola erin om Valentino Rossi te verslaan en wist zo het 990cc-tijdperk af te sluiten met een glimlach.
Fabrieksbezoek Ducati Engine Department: de V2 is dood, leve de V2!
Met hetzelfde model zorgde Troy Bayliss voor een legendarische prestatie. Hij, inmiddels actief in het SBK-kampioenschap, werd opgeroepen voor de laatste ronde van het wereldkampioenschap in Valencia en wist, ondanks zijn matige voorbereiding, te winnen en het ronderecord te vestigen. Een resultaat dat de verwachtingen overtrof voor het Italiaanse team, dat in Spanje ook de tweede plaats van Capirex mocht vieren.
Het verwerven van zo’n motor is dus een unieke kans, aangezien het een van de zes rode motoren van 250 pk is die in het 990cc-tijdperk als eerste de finishlijn overschreed.
Een particuliere verzamelaar, die deze motor op 19 februari 2007 rechtstreeks van de producent kocht, heeft deze in originele staat gelaten, zoals te zien aan het laatste controlelabel van de race dat op het circuit van Ricardo Tormo is aangebracht en dat nog steeds intact is.
Tot slot, in verband met het onderwerp vierwielers, kreeg zevenvoudig wereldkampioen F1 Michael Schumacher de kans om deze motor op het circuit te testen.
Het bericht Ducati te koop waarmee Loris Capirossi de 2006 GP van Japan won verscheen eerst op Motor.NL.