Door strenge motorwet duizenden motoren op de schroothoop in China

| |

Een nieuwe meedogenloze wet in China doet heel wat wenkbrauwen fronsen. Is je motorfiets ouder dan 13 jaar of heeft hij 120.000 km bereikt, dan moet hij naar de schroothoop. China rekent namelijk op een bloeiende eigen motorindustrie. Door het regelmatig vernieuwen van het motorpark, stimuleert Peking het gebruik en vermindert het de vervuiling.

Motorfietsen: de door werkgevers vergeten oplossing voor verkeersdrukte

Ook uitstoot moet voldoen

Naast leeftijd en kilometerstand is uitstoot een ander cruciaal criterium. Een motor die drie keer zakt voor de emissietest moet ook worden gesloopt. Geen uitzonderingen. Lokaal geproduceerde motoren in China kosten niet zoveel als die in Europa en dus is het betaalbaarder voor consumenten om hun motoren elke tien jaar te vernieuwen. Toch liggen er binnen korte tijd duizenden motorfietsen, vaak in goede staat, op de schroothoop. Is dat echt de beste oplossing om vervuiling tegen te gaan? Zou het niet verstandiger zijn om voorrang te geven aan reparatie en opknappen? Het antwoord kunnen we u over een aantal jaar wellicht al geven.

Het bericht Door strenge motorwet duizenden motoren op de schroothoop in China verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Honda en Yamaha werken samen aan een standaard voor swappable accu’s en voertuigen

Ducati 916 RS van Michaël Paquay geveild voor €68.500

Volgende