Een paar foto’s van de nieuwe Brabus 1300 R zijn uitgelekt in de aanloop naar de officiële presentatie. Hij wordt gebouwd door KTM en gebruikt de 180 pk sterke 1290 Super Duke R EVO als technische basis.
In afwachting van het nieuws van de merkregistratie en enkele spionagefoto’s, is de lancering van de Brabus 1300 R gepland voor vandaag 11 februari.
Vóór de officiële presentatie werden er echter al foto’s van de definitieve streetfighter geplaatst op een KTM-minisite die aan het model is gewijd – en vervolgens weer verwijderd.
De motorfiets is het resultaat van een samenwerking tussen het Duitse merk Brabus, dat gespecialiseerd is in het prepareren van auto’s, met name Mercedes, en KTM. Het is een model dat is gebouwd op basis van het frame/motorblok van de Beast 1290 Super Duke R EVO, maar met een meer gespierde en klassieke uitstraling, met verschillende afwerkingen en uitgebreid gebruik van koolstofvezel.
Hij zal worden geproduceerd in een beperkte oplage van slechts 77 stuks en zal naar verwachting een eliteprijs hebben, theoretisch vergelijkbaar met high-end limited edition modellen.
We zullen moeten wachten tot de onthulling, die vandaag plaatsvindt, om de technische specificaties, gegevens en prijs te weten te komen, maar in de tussentijd we zijn benieuwd en nemen we genoegen met de officiële foto’s.
Zoals we al zeiden, lijkt de lijn niet op die van KTM, maar ligt hij dichter bij de stijl van de Husqvarna Vitpilen. Zozeer zelfs dat wij uitgingen van een Vitpilen 1301 toen de spionagefoto’s circuleerden.
Eerbetoon: Moto Guzzi V100 Dr. John Tribute
Het frame, de achterbrug, het remsysteem, de elektronische WP Apex-vering, het uitlaatsysteem, de kont en de brandstoftank zijn in feite gelijk aan het eerder genoemde KTM-model. De panelen die in de tank uitmonden zijn anders, evenals de velgen (negenspaaks), de uitlaatpijpen (dubbel en overlappend bij de Brabus), het voorspatbord, – vooral de – koplamp (enkel en rond) en de kuip die hem omringt.
Dit, samen met de zwarte kleur van het frame, de wielen en de uitlaat, is genoeg om het Beest een heel ander uiterlijk te geven.
In het algemeen zijn er enkele verschillen in de afwerking, zoals de superieure vulling en de afwijkende zadelbekleding, de vorm van het zadel en vele delen van de bovenbouw en details van koolstofvezel in plaats van het gebruikelijke kunststofmateriaal.
De 1301cc-V2 LC8-motor levert 180 pk en 140 Nm koppel op de KTM-versie, het valt nog te bezien of de prestaties voor de 1301 R Brabus zullen zijn aangepast. Later meer.