Het idee van de Britse ombouwspecialist Nippy Normans is intrigerend: het gebruik van dezelfde aandrijflijn als de R 18 voor een crossover op basis van het meest succesvolle model van de Beierse fabrikant: de R 1250 GS. De naam is al gekozen: BMW R 1800 GS
Het idee is intrigerend: gebruik hetzelfde blok van en supertourer in het meest succesvolle model van de Beierse fabrikant, de R 1250 GS. Norman heeft al een naam bedacht: R 1800 GS, wat de meest logische oplossing is.
Voor toepassing in de BMW R 1800 GS moet het luchtgekoelde 1802 cc bokserblok wel worden herzien. Een deel van het pittige koppel wordt opgegeven in ruil voor een paar extra pk’s: Normans denkt dat het niet moeilijk is om 140 pk te halen uit het grote blok, met behoud van de trekkracht die begint bij slechts 2.000 tpm. Wat ons zorgen baarde, was eerder het gewicht. Het blok van de R18 is geen lichtgewicht. Daarom is het niet onrealistisch te veronderstellen dat een R 1800 GS rond de 280 kg kan wegen.
BMW R 18 GT of toch R 18 Transcontinental?
Bij zo’n idee ligt het voor de hand om het frame van de huidige R 1250 GS te gebruiken, evenals de Telelever en Paralever. Da’s nou eenmaal het technische visitekaartje van BMW. En natuurlijk alle andere technische verfijningen zoals adaptieve LED-koplampen, verwarmde handvatten, elektronische rijhulpen etc.
Nippy Normans heeft twee versies bedacht: de ene sportief met lichtmetalen velgen en de andere meer off-road gericht. Die laatste krijgt natuurlijk camouflagekleuren. De titanium Akrapovic-uitlaat, evenals een serie valbeugels, blokbeschermers en een keur aan Wunderlich-spullen ontbreken niet. En misschien nog een mooie set alu-koffers?.
Een motorfiets als de BMW R 1800 GS is fascinerend maar kost waarschijnlijk veel geld. Ga uit van een bedrag in de orde van grootte van 33.000 euro. Er zijn geen aanwijzingen dat BMW een dergelijk project op stapel heeft staan. Maar ja, dromen is gratis.