Op de eerste dag van 2021 sloot de aandelenprijs van Bajaj op de New York Stock Exchange (NSE) op €38,75 per aandeel. Dat betekent dat beleggers aan het bedrijf een waarde toekennen van meer dan 13 miljard euro. Daarmee werd Bajaj het meest waardevolle tweewielerbedrijf ter wereld.
Bajaj bestaat sinds 1945
Op de NSE sloot de aandeelprijs op €38,75 per aandeel waarmee het een beurswaarde heeft van meer dan 13 miljard euro. Het nieuws kon niet in een betere tijd komen aangezien het merk op 29 november 75 jaar bestond. Bajaj heeft een sterke aanwezigheid in India en het exporteert naar meer dan 70 landen. Bovendien heeft de samenwerking/overname van KTM geholpen om wereldwijd door te breken.
Is de Honda Forza 750 beter dan Yamaha’s TMAX?
Begin vorig jaar bracht Bajaj het merk Husqvarna naar India. Het Zweedse merk wordt verkocht via de KTM-dealers. De Svartpilen 250 en Vitpilen 250 zijn goed ontvangen door Indiase klanten. Ook met de Chetak, een scooter, heeft Bajaj na een decennium afwezigheid op de scootermarkt veel succes.
Premium motoren
Een tijdje geleden kondigde het merk aan dat er rond 75 miljoen is geïnvesteerd in een nieuwe faciliteit in Chakan, in de buurt van Pune. In de fabriek worden premium tweewielers en elektrische mobiliteitsoplossingen gemaakt. Bovendien wordt de relatie van Bajaj met Triumph Motorcycles beschouwd als een belangrijke doorbraak in de nieuwe segmenten die in de nabije toekomst zullen worden betreden.
Bajaj is de derde tweewielerproducent ter wereld als je kijkt naar aantallen, op driewielerbied is het de grootste. Bajaj heeft fabrieken in Chakan, Waluj en Pantnagar. Het merk is de grootste exporteur van twee- en driewielers uit India en ook KTM en Husqvarna motorfietsen worden naar vele ontwikkelde markten verscheept. In India is het merk populair om zijn Pulsar-gamma dat zich uitstrekt van 125 cc tot 220 cc. Aan de andere kant maakt het ook goedkope forensenmotoren zoals de Platina en CT100.