Nick Sanders, een beroemde persoon in de wereld van motoravonturen, heeft een nieuwe uitdaging aangekondigd: een 30.000 kilometer lange tocht langs de randen van Europa op de nieuwe Royal Enfield Bear 650. Deze samenwerking markeert Sanders’ terugkeer naar het Indiase merk na een 25-jarige periode bij Yamaha en vertegenwoordigt een bewuste keuze voor eenvoud in plaats van de steeds complexere en duurdere adventure motorfietsen die de markt domineren.
Een legende keert terug naar zijn wortels
Nick Sanders is geen gewone motorrijder. Met elf wereldomcirkelingen op zijn naam, talloze reizen door Noord- en Zuid-Amerika en diverse snelheidsrecords, behoort hij tot de elite van avontuurlijke motorrijders. In 1992 begon Sanders zijn carrière als wereldreiziger op een Royal Enfield Bullet 500, een motor die zich onderscheidde door zijn eenvoud, betaalbaarheid en gemakkelijk onderhoud.
Na 25 jaar bij Yamaha voelde Sanders de behoefte om terug te keren naar de essentie van motorrijden. ‘Ik koos ervoor om terug te komen bij Royal Enfield omdat ik iets heel anders wilde,’ verklaarde Sanders. ‘Sommige adventure motoren die €29.000 – €35.000 kosten, zijn bijna auto’s geworden – het zijn enorme dingen. Dit is teruggaan naar de essentie en de echte basis van motorrijden, en dat spreekt me aan.’
Test 2025 Royal Enfield Classic 650: Tijdloze schoonheid
De 30.000 km Europese odyssee
Sanders’ ambitieuze route, die eind maart 2025 van start gaat, volgt een traject tegen de klok in langs de Europese kustlijn. De tocht brengt hem naar enkele van de meest uitdagende en afgelegen gebieden van het continent, waaronder de Noordkaap in Noorwegen, gelegen binnen de Poolcirkel. De route slingert langs de grenzen van Oekraïne en door diverse Europese culturele hoofdsteden, waaronder Amsterdam, Parijs en Rome.
Deze reis is niet alleen een test van uithoudingsvermogen maar ook een kans om de diverse culturen, landschappen en geschiedenis van Europa te ervaren vanuit een uniek perspectief. Sanders documenteert zijn avontuur via sociale media, waaronder YouTube, Instagram en Facebook, waardoor fans zijn ervaringen in real-time kunnen volgen.
Test 2025 Royal Enfield Bear 650: Interceptor wordt een Scrambler
De Royal Enfield Bear 650: terug naar de basis
Voor deze ambitieuze onderneming heeft Sanders gekozen voor de nieuwe Royal Enfield Bear 650, een retro-stijl scrambler die ontworpen is voor veelzijdigheid zowel op als naast de verharde weg. De motor wordt aangedreven door een 648 cc lucht/oliegekoelde paralleltwin die 46,8 pk levert bij 7.150 tpm en 52,3 Nm koppel bij 5.150 tpm.
De Bear 650 onderscheidt zich van andere Royal Enfield-modellen door zijn verlengde swingarm voor meer stabiliteit offroad, een opgehoogd uitlaatsysteem voor betere bodemvrijheid (184 mm) en banden die zowel op als naast de weg goed presteren. Met een gewicht van 216 kg (inclusief 90% brandstof) en een brandstoftank van 13,7 liter, biedt de motor een praktische actieradius voor langeafstandsreizen. In Nederland kost de Bear 650 €9.399.
Het bericht Legendarische wereldreiziger keert terug naar Royal Enfield na 25 jaar afwezigheid verscheen eerst op Motor.NL.