Triumph heeft officieel zijn intrede in de competitieve enduromarkt aangekondigd met de lancering van de TF 250-E en TF 450-E voor het modeljaar 2026. Deze doelgerichte enduro’s zijn ontwikkeld in nauwe samenwerking met endurowereldkampioenen en zijn ontworpen om te excelleren op diverse terreinen, van technische singletrack-trails tot snelle circuits.
De ontwikkeling van beide modellen is tot stand gekomen met de expertise van vijfvoudig wereldkampioen Iván Cervantes en viervoudig wereldkampioen Paul Edmondson. Deze samenwerking heeft ervoor gezorgd dat de motoren nauwkeurig zijn afgestemd op de veeleisende behoeften van professionele enduroracers, met integratie van praktijkgerichte feedback en deskundigheid.
Geavanceerde technologie en prestaties
Zowel de TF 250-E als de TF 450-E zijn gebouwd rond een lichtgewicht aluminium ruggengraatframe, dat zorgvuldig is ontworpen voor optimale wendbaarheid en stabiliteit. Een opvallend kenmerk is het geavanceerde motormanagement, ontwikkeld in samenwerking met Athena, dat aanpasbare softwarestrategieën biedt met focus op rijdbaarheid en responsieve handling.
Stark lanceert elektrische VARG EX: krachtigste enduro op de markt
De TF 250-E wordt aangedreven door een 249,9cc-viertakt DOHC-motor die 41,7 pk (31,1 kW) bij 12.800 tpm levert, terwijl de TF 450-E een 449,9cc-viertakt SOHC-motor heeft die indrukwekkende 57,8 pk (43,1 kW) produceert. Beide modellen zijn uitgerust met een Dell’Orto 44 mm kabelbediende gasklep en elektronische brandstofinjectie.
De rijders kunnen kiezen tussen twee motorinstellingen, waardoor ze de prestaties kunnen afstemmen op verschillende omstandigheden. Een optionele WiFi-module en de Triumph MX Tune Pro-app bieden uitgebreide aanpassingsmogelijkheden. Andere technologische hoogtepunten zijn tractiecontrole en een quickshifter die naadloos, koppelingsvrij opschakelen tussen de tweede en zesde versnelling mogelijk maakt.

Premium componenten en ergonomie
Beide enduro-modellen zijn uitgerust met hoogwaardige onderdelen, waaronder:
- KYB 48 mm vering met veervoorspanning en compressie/rebound-aanpassing, met 300 mm veerweg voor
- KYB achtervering met hoge en lage snelheidscompressie- en reboundafstelling, met 313 mm veerweg
- Brembo-remmen met een enkele 260 mm Galfer-schijf voor en een 220 mm schijf achter
- Verstelbare Pro Taper ACF carbon core-sturen
- ODI half-waffle lock-on handvatten
- Zithoogte van 955 mm
De TF 450-E onderscheidt zich met Diamond Like Carbon (DLC)-coating op de zuigerpen en tuimelaars voor verbeterde duurzaamheid en verminderde wrijving. Het agressieve, minimalistische bodywork en race-geïnspireerde graphics in Triumph Performance Yellow, Black en White versterken de visuele aantrekkingskracht van beide modellen.
Prijs en beschikbaarheid
De TF 250-E kost vanaf €11.795 en de TF 450-E €12.395. De eerste leveringen worden verwacht in april 2025. Beide modellen zijn volledig straatlegaal, maar kunnen worden omgebouwd tot enduro’s voor gesloten circuits. Triumph biedt een reeks accessoires aan voor wedstrijdgebruik, waaronder een Akrapovič-uitlaatdemper.
Met deze nieuwe enduro-modellen zet Triumph een gedurfde stap in een competitief segment, voortbouwend op hun rijke erfgoed van precisie-engineering, innovatie en raceresultaten in Moto2 en AMA Supercross-competities. De TF 250-E en TF 450-E lijken klaar om gevestigde concurrenten als KTM en Husqvarna uit te dagen met een combinatie van prestaties, aanpasbare technologie en het unieke Triumph-karakter.

Het bericht Triumph’s eerste enduro’s: alles over de TF 250-E en TF 450-E verscheen eerst op Motor.NL.