Vandaag 25 februari 2025 staat er een belangrijke stemming gepland bij de rechtbank in Wels, waar de schuldeisers van KTM over de toekomst van het bedrijf beslissen. Faillissementscurator Dr. Peter Vogl heeft volgens berichten van het Oostenrijkse platform OE24 een duidelijke voorkeur voor een koper: BMW Motorrad.
Tot nu toe werden voornamelijk Bajaj (India) en CFMoto (China) gezien als mogelijke geïnteresseerden voor KTM, aangezien beide bedrijven al betrokken zijn bij de productie van KTM’s (blokken). Maar nu lijkt er een nieuwe, potentieel krachtige speler op de voorgrond te zijn getreden: BMW.
BMW als potentiële koper – wat betekent dit voor KTM?
Volgens ingewijden zou een overname door BMW ingrijpende veranderingen voor KTM kunnen betekenen. De plannen zouden onder andere een verplaatsing van Onderzoek en Ontwikkeling naar München omvatten, waar BMW al zijn R&D-centrum heeft. De gevolgen voor de productielocatie in Mattighofen, Oostenrijk, zouden nog ingrijpender zijn.
BMW zou niet alleen de productie in Oostenrijk halveren, maar ook de resterende 4.500 arbeidsplaatsen tegen het einde van 2025 schrappen. Een overname zou dus niet alleen gevolgen hebben voor KTM zelf, maar ook voor talrijke Oostenrijkse leveranciers. Deskundigen vrezen een kettingreactie die de gehele economische positie in de regio kan beïnvloeden.
KTM in diepere financiële problemen dan verwacht
Waar zou de productie naartoe verhuizen?
Een volledige stopzetting van de productie in Mattighofen betekent niet dat KTM-motoren niet meer worden gebouwd. Er wordt gespeculeerd dat BMW de productie naar India zou kunnen verplaatsen. Twee bedrijven komen hierbij in beeld:
- TVS – De Indiase BMW-partner die al kleinere BMW-modellen produceert.
- Bajaj – De KTM-partner die al jaren voor het merk produceert en aandelen in KTM heeft.
Deze strategische beslissing zou BMW helpen om de productiekosten te verlagen en het merk KTM in een economisch stabielere positie te brengen.
Hoe verandert het KTM-imago onder BMW?
Een ander punt van discussie is hoe BMW met de merkidentiteit van KTM zou omgaan. Volgens berichten zou BMW van plan zijn KTM van de beurs te halen en zich vooral op de offroad-sector concentreren.
Tot nu toe is BMW nauwelijks actief in de sport-enduro en motocross, terwijl KTM in deze segmenten sterk gepositioneerd is. Met een overname zou BMW nieuwe markten kunnen aanboren. Ook kunnen visuele veranderingen in het verschiet liggen: in plaats van de iconische KTM-kleur oranje zouden in de toekomst wit-blauwe designelementen moeten domineren, geïnspireerd op de eigen merk kleuren van BMW.
Stemmen uit de industrie en politieke gevolgen
De mogelijke plannen van BMW zorgen al voor discussie – zowel in de motorindustrie als in de politiek. Terwijl de Oberbank in Linz volgens OE24 een overname door BMW zou verwelkomen, zijn er ook andere mogelijke kopers, waaronder:
- Stephan Zöchling (Remus Uitlaten), die al aandelen in KTM heeft.
- Bajaj en CFMoto, die als bestaande partners van KTM ook als kopers in aanmerking komen.
Een verkoop aan BMW zou politieke gevolgen kunnen hebben, aangezien het verdwijnen van 4.500 arbeidsplaatsen en het verplaatsen van de productie belangrijke economische structuren in Oostenrijk zal bedreigen.
En wat zegt BMW: ‘Pure speculatie.’
BMW heeft officieel gereageerd op de geruchten en deze als pure speculatie bestempeld. Een duidelijke afwijzing van een overname klinkt echter anders. Of er daadwerkelijk onderhandelingen gaande zijn of dat BMW slechts als mogelijke koper wordt genoemd, moet nog blijken.
Feit is dat de stemming van de schuldeisers zal bepalen welke richting KTM in de toekomst inslaat. Of BMW daadwerkelijk als koper naar voren komt of dat andere geïnteresseerden aan bod komen, blijft onduidelijk.
Eén ding is echter zeker: de komende weken zullen cruciaal zijn voor KTM.
Het bericht Aast BMW op KTM? Mogelijke overname roept veel vragen op verscheen eerst op Motor.NL.