Een nieuwe sportmotor is altijd spannend. Als die ook nog een verse driecilinder krijgt, wordt onze goesting verder aangewakkerd. Tel daar nog bij dat de test van de CFMoto 675SR-R plaatsvindt op het MotoGP-circuit van Portimao en het feest is nu al compleet. Toch?
Motor.NL: Moedig van CFMoto om een nieuwe sportmotor op de markt te brengen, met dan nog een driecilinder.
Gijs Gilis: “Moedig zijn de Chinezen absoluut. Je moet eens zien wat voor een modellengamma CFMoto heeft, alleen nog maar qua sportieve motoren. Een 250cc-ééncilinder, een 450cc-tweecilinder, een 500cc-viercilinder (die helaas niet in de EU wordt verkocht), er komt dit jaar nog een V4 aan, maar nu zijn we dus hier voor de 675cc-driecilinder. Een gedurfde keuze, want de competitie is – zeker momenteel – groot bij de driecilinder-sportmotoren, met Yamaha die de R9 heeft gepresenteerd. Daar gaan we binnenkort trouwens mee rijden.”
Wil de 675SR-R concurreren met die R9?
“Nee, zeker niet. We spreken namelijk over een verschil van 30 pk. De CFMoto haalt 90 pk en 68 Nm uit zijn drie cilinders, dus de 675SR-R is meer een tussenstop als je van een R7 komt en later door wilt groeien naar een R9, om het in Yamaha-termen te blijven gebruiken. Het prijsverschil is er ook naar, want CFMoto zet haar supersport in de markt voor een zeer scherpe 8.999 euro. Dat is 2.100 euro minder dan een R7…”
Da’s inderdaad scherp. Stuurt hij ook zo?
“Ja hoor, dit is een echte circuitmotor. Geen halve sport-/straatmachine zoals bijvoorbeeld een Honda CBR500R. De SR-R is klein, compact, gedrongen, met een agressieve zithouding en gemaakt om er zo snel mogelijk rondjes mee te rijden. Het design is echt knap. Hij heeft een eigen kop die mooi past binnen het CF-gamma, leuke details, een goede afwerking en frisse kleurstellingen.”
2025 CFMoto 800 MT-X: eerste vragen na de test
Lees de vorige vraag nog eens opnieuw…
“Geduld, daar ga ik naartoe. Je krijgt vanaf het eerste rondje een goed vertrouwen in de SR-R. Hij is mooi te plaatsen, laat zich makkelijk corrigeren en voelt voldoende stijf aan. Een volwassen circuitmotor dus. Ook de remmen doen niets verkeerd. Ze zijn fijn doseerbaar en grijpen stevig aan. Absoluut geen klachten over. Het ABS-systeem grijpt wel wat snel in, maar dat is eenvoudig op te lossen door de ABS-zekering onder het zadel te verwijderen. Op voorstel van CFMoto zelf…”
En, en, en? Die driecilinder? Hoe loopt die?
“Als een typische driecilinder, met een rauw geluid, een mooie krachtopbouw en zeer veel souplesse. Hij mocht onderin nog net wat meer hebben, en bovenin net wat minder. Bij 11.000 tpm haalt hij zijn maximale vermogen, maar daar knalt hij ook in de begrenzer. En dat mag je letterlijk nemen. Geen soft limiter, gewoon plots keihard gedaan met accelereren. Dat is behoorlijk verschieten als je net op volle hellingshoek in een bocht hangt. ‘Ondanks’ zijn 90 pk haal je toch een behoorlijke topsnelheid op Portimao. Wij tikten 230 km/u aan, dus dat is best knap.”
Zit je nu je eigen te bestoefen?
“Knap van de machine! Puntje van kritiek is trouwens dat er door het gebruik van een gaskabel (en dus geen elektronische gaswerking) de quickshifter enkel werkt bij opschakelen. We begrijpen dat het een kostenbesparende keuze is, maar als je een compleet nieuw blok hebt, mag je toch wel modernere techniek verwachten. Hetzelfde geldt voor het elektronicapakket, das basic is. Tractiecontrole in twee standen en ABS, dat is het. Iets van slide control was handig geweest bij stevig remmen, want dan wilt de aantrekkelijke staart van de 675SR-R nogal eens lustig kwispelen.”
Denk je niet dat dat aan de rijder ligt? Wij wel. En je krijgt geen weerwoord meer. Veilig thuis!
Het bericht Eerste vragen na de test van de 2025 CFMoto 675SR-R verscheen eerst op Motor.NL.