Na een reeks aanpassingen en verbeteringen moet de 2025 Honda X-ADV een stevige trap hoger staan zijn dan voorgangers. Thierry Sarasyn ging de SUV op twee wielen zonder al te veel tegenzin testen in Sicilië en gooide meteen ook een been over de ook al vernieuwde Forza 750. Dit is zijn relaas.
Motor.NL: Vertel op: is de 2025 Honda X-ADV beter dan zijn voorganger?
Ja. Maar je wilt wellicht ook weten waarom. Wel, ik kan daar echter niet één reden voor geven. Misschien is de voornaamste wel de verfijning van het DCT systeem en de uitbreiding van de mappings. Een nieuwe koppelingszuiger heeft ervoor gezorgd dat het schakelen nog soepeler verloopt, in die mate zelfs dat je moet luisteren naar het blok of kijken op het ook al nieuwe TFT scherm. Anders voel je de schakelactie nauwelijks. Indrukwekkend. En er zijn ook aangepaste mappings én toegenomen instellingen van de User-modi. Je stelt de X-ADV helemaal af op je wensen.
Klinkt misschien gemakkelijker dan het is, want pakweg op de Africa Twin is de bediening van de elektronica niet vanzelfsprekend.
Nee hoor, hier doet een joy-stick knop alle werk. Je kijkt mee op het TFT scherm en stelt moeiteloos alles in. Zelfs de motorrem, vermogen, tractiecontrole, … Ik had het eerst niet helemaal door en vond dat er toch wel wat ruimte voor verbetering was, maar na de eerste stop legde een Japanner me alles haarfijn uit en daarna was het gewoon feest.
Er moet toch wel meer veranderd zijn dan elektronica?
Absoluut. De lijst is lang. Het met één hand instelbare scherm, de nieuwe styling met in de dagrijlichten ingewerkte knipperlichten, de zithouding, het vermogen, … dit is meer dan een update, dit is een grondig andere motor.
Noem jij dit dan een motor en géén scooter?
Wel, mocht dit een mens zijn, ’t was een hermafrodiet. Net zo goed motor als scooter. Met wat mij betreft de voordelen van beide. Dat je met een scooter keihard naar een bocht kunt rijden en met de peddels aan de linkerhand in een halve seconde twee versnellingen terugschakelt… het lijkt meer op F1 dan op wat je met een doorsnee motorfiets doet. Het was ronduit heerlijk om hiermee op de slingerbanen van de flanken van de Etna te rijden.
We moeten er iets op vinden om dit te verifiëren, maar het lijkt er wel op dat dit mede door het betere zadel, nu ook een kilometervreter geworden is. In dat opzicht vind ik de X-ADV trouwens een volwaardig lid van Honda’s adventure line up. Met de vernieuwingen en verbetering die er bij gekomen zijn, zou ik dit nu mijn favoriete Honda durven te noemen.
Da’s straf
Ach… misschien is het de euforie van het moment. Hoe dan ook; het is niet omdat er in het gamma van Big Red voor de rest niks terug te vinden is wat ik leuk vind. De Forza staat in mijn persoonlijke ranking net een trapje lager, maar dat is gewoon omdat ik het nogal heb voor adventure motoren. De nieuwe Forza 750 is een pure Gran Turismo. Uitblinker in het bochtenwerk, met datzelfde verbeterde DCT stysteem, een smaller stuur en een elektrisch bedienbaar scherm. Nu, omdat je op de X-ADV met één hand het scherm instelt, gaat dat zelfs sneller dat op de Forza, maar dat elektrisch scherm past beter bij de stijl van luxe die de Forza omhult. In dat opzicht kun je het verrassend noemen dat ie 700 euro goedkoper is.
Geen minpunten?
Het is muggenziften. Op de X-ADV mocht het kuipwerk onder het zadel iets smaller geweest zijn – dat zou het rechtstaan op de off road voetsteunen vergemakkelijken. De Forza heeft meer been- en voetruimte gekregen en toch vond ik moeilijk de ideale plek om mijn voeten te plaatsen. Maar dat zijn details en bovendien erg persoonlijke bevindingen. Als ik één wens mocht doen, dat was het dat de prijs iets lager lag. Maar wetende wat je er voor in de plaats krijgt, is deze twee-eiige tweeling correct geprijsd. 15.599 voor de X-ADV, de prijs van de Forza is nog niet bekend.
Foto bovenaan dit artikel: De Yellow Finch Limited Edition mag er zijn. De overige kleurstellingen zijn soberder.
Het bericht Vier minuten vragenvuur: 2025 Honda X-ADV en Forza 750 verscheen eerst op Motor.NL.