De scrambler Royal Enfield Bear 650 is de belangrijkste nieuwigheid van het Indiase merk voor 2025. Laten we kijken hoe hij is opgebouwd. Maar eerst een beetje geschiedenis…
Royal Enfield heeft zijn assortiment van tweecilinders uitgebreid met de introductie van de nieuwe Bear 650, een scrambler gebaseerd op de beproefde Interceptor. De naam is historisch en stamt uit 1960, toen Eddie Mulder, pas zestien jaar oud, met zijn Royal Enfield bijna achthonderd tegenstanders versloeg en triomfeerde in de legendarische Big Bear Race, een wedstrijd die na de oorlog ontstond uit een weddenschap tussen twee vrienden: wie kon de 160 mijl van Los Angeles naar Big Bear Lake het snelst afleggen?
Door de jaren heen veranderde deze jongensstreek in een echte competitie die elk jaar steeds meer rijders aantrok. De prestatie van Mulder was ook het laatste hoofdstuk van de Big Bear Race, die na 1960 niet meer werd gehouden vanwege protesten van de lokale bevolking die niet zoveel ‘verkeer’ in hun woestijn wilden. Mulders overwinning op zestienjarige leeftijd leek het begin te zijn van een schitterende carrière; in plaats daarvan besloot Fast Eddie om na slechts tien jaar racen (met weinig resultaten, om eerlijk te zijn) zich te wijden aan een lucratievere carrière als stuntman in Hollywood. Een uitspraak die hij vaak deed om zijn keuze te omschrijven: ‘Vroeger betaalden ze me om op een motor te blijven zitten, nu betalen ze me veel meer om eraf te vallen.’
Stoere uitstraling
Het eerste dat opvalt aan de nieuwe Bear is het voorwiel van 19 inch (achter zit een 17 inch), wat hem onderscheidt van de andere motoren in de 650-familie, die allemaal zijn uitgerust met 18-inch wielen. Deze keuze, samen met de vering met een grotere slag (130 mm vooraan en 115 mm achteraan), draagt bij aan het echte scrambler-uiterlijk van de Bear 650. De esthetiek is gekenmerkt door strakke lijnen en een ontwerp dat doet denken aan offroad-motoren uit het verleden. De platte zadel met horizontale stiksels en de opvallende nummerplaat dragen bij aan een stoere uitstraling.
Het dashboard, een modern kleuren-TFT-display in een cirkelvormig element (al te zien op de Himalayan), vervangt de dubbele analoge meter die op de Interceptor aanwezig is en wat een moderne touch toevoegt.
Interceptor Bear 650: Nieuwe Royal Enfield-scrambler
De motor is de beproefde tweecilinder van 648 cc met 47 pk, dezelfde als die in de andere motoren van de 650-familie, maar de Bear 650 is uitgerust met een nieuw 2-in-1 uitlaatsysteem dat, naast het verbeteren van de koppelafgifte bij lage- en middentoeren, ook bijdraagt aan de uitstraling.
De Bear 650 zal in Europa beschikbaar zijn in drie kleuren: een soort oliezwart, een zwarte versie met gouden details en een met een groen frame en een nummerplaat met het nummer 249, een eerbetoon aan de overwinning in de Big Bear Race van 1960. De Bear 650 arriveert in februari 2025.
Het bericht 2025 Royal Enfield Bear 650, een model met historie verscheen eerst op Motor.NL.