Yamaha R9: de langverwachte straat-superbike

| |

Na jaren van afvragen waarom er geen Yamaha R9 sportmotor was, is het wachten voorbij – ze hebben vanmorgen de nieuwe motor aangekondigd. En het is niet gewoon een MT-09 naked met een kuip erop geplakt. Deze motor is vanaf de grond af ontworpen als een echte sportmachine.

Laten we beginnen met de motor. De R9 heeft dezelfde 12-kleps driecilinder CP3 als de MT-09, XSR900, enzovoort; echter, Yamaha heeft de ECU bijgewerkt om de afstemming te veranderen, een grotere radiator toegevoegd voor betere koeling en de grootte van het achtertandwiel verkleind om de nadruk te leggen op toeren boven koppel. Natuurlijk is er een Inertial Measurement Unit die een elektronica-pakket beheert – bochtsensitieve tractiecontrole, ABS, slide control en wheelie control zijn allemaal standaard, samen met een up/down quickshifter. De motor heeft standaard vijf rijmodi: Street en Rain voor de praktisch ingestelde rijders, Track en Sport voor wie meer prestaties zoekt, en een Custom rijmodus die door de gebruiker kan worden geprogrammeerd. Gasrespons en feedback van de veiligheids elektronica zijn allemaal gekoppeld aan deze modi.

Geclaimde output is 117 pk bij 10.000 tpm en 93,3 Nm-koppel bij 7.000 tpm. Die cijfers herinneren ons eraan dat dit een sportmotor is, gebouwd rondom een voor de straat afgestemd blok.

Dat is allemaal bekend. Wat we nog niet hebben gezien, is een volledig nieuw Deltabox-frame, ontwikkeld vanaf nul in plaats van het frame van de 900-serie nakeds te recyclen. Yamaha zegt dat dit het lichtste frame is dat ze ooit hebben aangeboden op een Yamaha supersport, en dat het bijna een perfecte 50-50 gewichtsverdeling heeft.

De ophangingen zijn gebouwd door KYB, met een 43 mm usd voorvork die verstelbaar is voor voorbelasting, compressie en rebound-demping. Hetzelfde geldt voor de achterkant, met een KYB-schokdemper achter. De voorvering heeft een veerwag van 119,4 mm; de achtervering heeft een verweg van 116,8 mm.

De voorremmen zijn afkomstig van Brembo, met vierzuiger Stylema-remklauwen gekoppeld aan 320 mm schijven. Er is een enkele 220 mm schijf achter.

Tel alles bij elkaar op, en je hebt een interessante nieuwe motor die gebouwd is voor straatgebruik, maar ook duidelijk veel plezier op de baan kan bieden met weinig aanpassing. Geclaimd nat gewicht is 195 kg; verwacht meer details in de komende weken. De Yamaha R9 komt in maart 2025.

Het bericht Yamaha R9: de langverwachte straat-superbike verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

Verkeersdrempels onder de loep: gladheid en zichtbaarheid uitgelegd

Diamond Atelier MK Race: circuitracer met vakmanschap en rebelse elegantie

Volgende