Voor 2022 vernieuwt Yamaha de inhoud – twee uitvoering: 125 en 155 cc – van het tweecilinderblok van de populaire driewieler Tricity. Met het nieuwe Blue Core EURO5-blok en een verbeterd chassis om het gevoel van comfort en stabiliteit te verhogen, is de nieuwste versie van de Tricity 125 ‘de ideale keuze voor frequente stadsgebruikers’die een scooter willen die praktisch en makkelijk te gebruiken is. Sinds zijn lancering in 2014 heeft dit driewielige stedelijke mobiliteitsvoertuig een sterke aanhang verworven onder stijlbewuste, kwaliteitsbewuste scooterrijders. Voor 2022 is de Yamaha Tricity 125 ongeëvenaard als de enige driewieler in de in Europa zo belangrijke 125cc-klasse. De Tricity 125 en de krachtigere Tricity 155 bieden de mobiliteit en wendbaarheid van een traditionele scooter, gecombineerd met het stabiele rijgedrag dat hoort bij een driewieler.
Het Blue Core EURO5-blok
De Tricity 125 is de nieuwste generatie EURO5-motor, ontworpen en gebouwd met behulp van Yamaha’s Blue Core-technologie om emissies te minimaliseren en tegelijkertijd zeer efficiënte prestaties te leveren. Met een gesmede zuiger, nieuw ontworpen cilinderkop, grotere inlaatklep en hogere compressieverhouding, profiteert de Tricity van Yamaha’s VVA-technologie (Variable Valve Actuation) die zorgt voor een goede acceleratie met levendige prestaties en een laag brandstofverbruik. De scooter is ook uitgerust met een 32-bit SGCU (Starter Generator Control Unit), die de elektrische en elektronische functies van de nieuwe motor volledig integreert, met inbegrip van de brandstoftoevoer, de stroomopwekking en het Start-Stop-systeem, om milieuvriendelijkere prestaties te garanderen. De SGCU bestuurt ook het nieuwe Smart Motor Generator-systeem van de motor, dat de afzonderlijke alternator- en startmotorfuncties van het vorige model combineert in een compactere eenheid. Het nieuwe Smart Motor Generator-systeem maakt rechtstreeks gebruik van de krukas, waardoor het tandwielgeluid van het vorige systeem wegvalt en de motor uiterst stil start en herstart.
Stop. Start?!
Het nieuwe Start-Stop-systeem voor de Tricity 125 maakt deze stadsscooter minder opdringerig en aangenamer om mee te rijden in het stadsverkeer. Het is ontworpen om de motor uit te schakelen wanneer de Tricity 125 stilstaat voor een verkeerslicht en automatisch weer te starten wanneer het gaspedaal wordt aangehaald. Om de efficiëntie te optimaliseren, controleert de SGCU voortdurend de rijomstandigheden en voorkomt hij overmatig stoppen en starten in situaties zoals druk verkeer, waar de motor in een paar seconden kan stoppen en weer starten.
Het unieke LMW Ackermann-stuursysteem van Yamaha op de nieuwe Tricity 125, met hetzelfde basisontwerp voor de overbrenging als het systeem dat wordt gebruikt op de NIKEN Sport Tourer en Tricity 300-motorfietsen, is geoptimaliseerd voor 2022 en heeft een herziene lay-out waarbij de kantelas iets verschoven is ten opzichte van de stuuras. De voorwielen van de Tricity 125 en het herziene ontwerp van de stuurgeometrie zorgen voor een zelfverzekerder rijgevoel, vooral op natte of ongelijke ondergrond.
Herzien chassis
De Tricity 125 is voorzien van een nieuw frameontwerp met een aantal verfijningen, waaronder een 60 mm langere wielbasis en herziene motorsteunen, die bedoeld zijn voor een betere algehele balans en meer rijplezier. Net als zijn voorganger profiteert het 2022-ontwerp van een verhoogde torsie en longitudinale stijfheid, evenals een zorgvuldig afgestemd niveau van flexibiliteit dat bijdraagt aan het natuurlijke gevoel van de scooter. Samen met de herziene stuureigenschappen van het nieuwste LMW Ackermann-systeem biedt de nieuw ontwikkelde chassis een uitstekende rijkwaliteit met een hoog comfort, zelfs op oneffen oppervlakken zoals kasseien of trottoirs.
De achterwielophanging met dubbele schokdempers is verfijnd en aangepast aan het herziene chassisontwerp. De totale lengte van de achterschokdempers is vergroot voor een soepele, progressieve veerbeweging over 90 mm, wat zorgt voor een uitstekend comfort voor rijder en passagier. De veerafstelling en de dempingsweerstand zijn eveneens verbeterd, wat resulteert in een stabiele werking van de achterwielophanging, zelfs wanneer een passagier wordt vervoerd en op stadswegen van slechte kwaliteit wordt gereden.
De Yamaha Tricity 125 is ook uitgerust met het Unified Brake System (UBS), dat de remkracht automatisch verdeelt over de voor- en achterwielen wanneer de achterrem wordt gebruikt. Bij de 2022 Tricity 125 is de remkrachtverdeling tussen de voor- en achterremmen geoptimaliseerd om een soepele en stabiele remkracht te garanderen.
Nieuw LCD-instrumentarium met smartphone-connectiviteit
Door de gratis MyRide-app van Yamaha op je smartphone te downloaden en deze te koppelen aan het VIN-nummer van de scooter, kun je te allen tijde verbonden blijven. Bestuurders kunnen op het nieuwe LCD-instrumentenpaneel realtime meldingen van inkomende oproepen, sociale media, e-mails en sms-berichten van hun smartphone bekijken. Eigenaars van de Tricity 125 kunnen ook de MyRide-app gebruiken om een reeks gegevens te bekijken, zoals het brandstofverbruik. Bestuurders kunnen ook hun rijgegevens vergelijken met andere gebruikers van de Yamaha MyRide-app, hun rijervaringen delen en ritinformatie exporteren, en in contact komen met andere MyRiders om foto’s te bekijken, routes te vergelijken en nieuwe plaatsen te ontdekken. Er is ook de Smart Key keyless ontsteking.
Tot slot is het voetgedeelte breder, zijn de steps voor de passagier verbeterd en is de voorste koplampstraal breder. De Tricity 125 en Tricity 155 zijn verkrijgbaar in twee nieuwe kleuren: Petrol Blue en Sand Grey. Bovendien zijn beide modellen ook verkrijgbaar in matgrijs.
Het bericht Make-over voor Yamaha Tricity 125 en 155 verscheen eerst op Motor.NL.