Yamaha onthult vernieuwde versie van TY-E elektrisch trial-prototype

| |

De Yamaha TY-E 2.0 maakt gebruik van een monocoque-frame gemaakt van composietlaminaten om bij te dragen aan een lichter gewicht en optimale stijfheid. De lay-out van de power unit en de accu is herzien en aangepast om een aanzienlijk lager zwaartepunt te bereiken in vergelijking met het vorige model.

Yamaha ontwikkelde ook een nieuwe accu met hoge capaciteit en hogere vermogensdichtheid en slaagde erin de gewichtstoename tot ongeveer 20% te beperken, terwijl de capaciteit ongeveer 2,5 keer groter was dan bij het vorige model.

Op basis van het vorige model is de tractie verbeterd door mechanische onderdelen zoals de koppeling en het vliegwiel te koppelen aan een zorgvuldig afgestelde elektronische regeling voor de motor die in staat is subtiele veranderingen in grip te lezen.

Yamaha E01 elektrische scooter geïntroduceerd in Japan

Het nieuwe prototype is een doorontwikkeling van de originele TY-E uit 2018 die meedeed aan de FIM World Trials Championships. De ontwikkeling ervan is in lijn met YMC’s doel om koolstofneutraliteit te benaderen met behoud van motorrijplezier. Yamaha streeft naar koolstofneutraliteit in al haar bedrijfsactiviteiten – ook in de levenscycli van haar producten – tegen 2050.

De nieuwe TY-E staat gepland om vanaf juni dit jaar deel te nemen aan het FIM Trial World Championship met Kenichi Kuroyama in het Yamaha Factory Racing Team. Kuroyama fungeert ook als ontwikkelingsrijder. De TY-E 2.0 zal ook worden tentoongesteld op de Yamaha Motor-stand op de 49e Tokyo Motorcycle Show die van 25 tot 27 maart wordt gehouden.

Van de TY-E ontbreekt voorlopig nog de informatie over productie, beschikbaarheid of prijs.

Het bericht Yamaha onthult vernieuwde versie van TY-E elektrisch trial-prototype verscheen eerst op Motor.NL.

Vorige

De eerste 30 Aston Martin AMB 001’s op de weg

Oberdan Bezzi voegt een dubbel-RR toe aan de Honda Hawk 11

Volgende