BMW R 1250 GS kloon: Moxiao MX500-7D. De Chinese motorfietsfirma Moxiao is een professionele copycat, en lijkt in het bezit te zijn van een ultramoderne kopieermachine waarmee ze elke populaire Europese motorfiets die ze maar willen, onmiddellijk kunnen klonen.
Het Chinese bedrijf heeft zijn interpretaties van de Ducati Streetfighter V4, Ducati Panigale V4, en zelfs de Superleggera V4 op de markt gebracht – allemaal met een anemische 471cc paralleltwin, die op zichzelf een nagemaakt Honda CB500 blok is. Wel, verrassing, verrassing, de volgende motorfiets die door het kopieerapparaat gaat is niemand minder dan de Beierse bruut, de BMW R 1250 GS. Op het eerste gezicht is het onmogelijk dat deze motorfiets ook maar in de buurt komt van de grootte, het gewicht en de omvang van de GS, maar dat weerhield Moxiao er niet van om zijn best te doen.
In China gaan ze lekker door: GT Jidijie 750
De Moxiao MX500-7D heeft een bodywork dat vergelijkbaar is met dat van de R 1250 GS. Hij heeft zelfs de iconische asymmetrische koplamp en bijpassende carrosseriedelen die eruit zien alsof ze wel wat uitlijning kunnen gebruiken. Ik bedoel, kijk eens naar die ongelijke paneelnaden. Voor de rest zien we gelukkig geen imitatie van BMW’s Telelever-voorkant, maar een conventionele telescopische omgekeerde voorkant die waarschijnlijk een vorkdichting zal verbrijzelen bij een enkele wheelie – als hij al kan wheelie-en.
De motor van de Moxiao MX500-7D wordt aangedreven door een 471 cc, 180 graden, paralleltwin motor die op zichzelf ook een imitatie is. Het is een “reverse-engineered” Honda CB500 blok. Verwacht met 45 pk geen halsbrekende acceleraties, zeker niet als je bedenkt dat deze motorfiets droog 217 kilogram weegt. Dit gezegd zijnde, is het niet waarschijnlijk dat de Moxiao MX500-7D zijn weg zal vinden naar andere markten, zelfs niet als een rebadged, lichtjes herontworpen model.