Nobiumtechnologie, want gewicht is een vijand van de motorfiets

| |

Er is geen twijfel mogelijk: er wordt steeds luider gesproken over elektrische motorraces de laatste tijd. De niche heeft wat energie opgepikt bij Pikes Peak International Hill Climb, waar helaas geen motorraces meer plaatsvinden door het overlijden van Carlin Dunne tijdens het evenement van 2019. Verdere populariteit van elektrisch motorracen volgde op een internationaal podium toen de MotoGP-supportklasse, MotoE World Cup, debuteerde in 2019. Dit jaar lanceert de Fédération Internationale de Motocyclisme (FIM) een offroad-motorraceserie getiteld de FIM E-Xplorer World Cup.

Elektrisch landspeed-racing

Elektrische motorfietsen roeren zich ook steeds meer in landspeed-racing, in 2020 nog versterkt door de recordrun van zesvoudig wereldkampioen Max Biaggi op Bonneville Motorcycle Speed Trials (zo’n 409 km/u aan boord van een Voxan Wattman).
Lightning Motorcycles, altijd sterk vertegenwoordigd op Bonneville, is op jacht om het landsnelheidsrecord opnieuw te breken. Het in Hollister, Californië gevestigde motorbedrijf zet in op nieuwe niobiumtechnologie om deze prestatie te leveren. Niobium?
Dit unieke en lichte metaal wordt gewonnen uit het mineraal pyrochloor en zal helpen het gewicht van de motorfiets te verminderen. Om deze prestatie mogelijk te maken, ging Lightning Motorcycles in januari een partnerschap aan met het Braziliaanse bedrijf CBMM, ‘de grootste leverancier ter wereld van niobiumproducten en -technologie’.
Er wordt gewerkt aan een nog nader te noemen prototype van een elektrische motorfiets die gebruik zal maken van het metaal niobium. Lightning Motorcycle zegt dat het de bedoeling is om het metaal te innoveren en te testen in verschillende onderdelen van het voertuig, wat de prestaties zal verbeteren en de motor uiteindelijk zal helpen om de grens van 400 km/u te overschrijden.

Zò werkt een viertaktmotor!

Innovatie van niobiumtechnologie

‘Lichtgewicht en hoge efficiëntie zijn essentieel voor high-performance motorfietsen, we hebben een aantal toepassingen van niobium gebruikt om deze doelen te bereiken,’ zegt Lightning Motorcycles CEO en oprichter Richard Hatfield. ‘We zijn verheugd om met CBMM samen te werken aan de verdere innovatie van niobiumtechnologie die kan worden vertaald in zinvolle voordelen voor niet alleen high-performance elektrische motorfietsen, maar voor alle soorten voertuigen.’
CBMM Market Development Manager Mariana Perez de Oliveira zegt dat de overeenkomst voor de lange termijn is, omdat het prototype ook zal dienen als concept voor toekomstige projecten, eraan toevoegend ‘gewicht is een vijand van de motorfiets.’

Eerdere landsnelheidsrecord

Lightning Motorcycles is geen onbekende in het breken van land snelheidsrecords. Met Paul Thede, eigenaar en hoofdingenieur van Race Tech en ophangingsontwikkelaar bij Lightning Motorcycles, aan het stuur van een SuperBike-model, vestigde het bedrijf in 2011 een toen nieuw landsnelheidsrecord van 374,6 km/u.
De SuperBike werd de eerste elektrische motorfiets die de 200 mph (321 km/u) overschreed tijdens de Bonneville Salt Flats Speed Week. Het vorige record was 278, km/u, ook gevestigd door Lightning Motorcycles.

Vorige

Je eigen motor- of helmdesign is bereikbaarder dan je denkt!

Sébastien Loeb wordt een Indian-ambassadeur

Volgende