Bajaj Triumph Scrambler voor het eerst gespot

| |

Al in 2017 werd gespeculeerd over een samenwerking tussen Bajaj Auto en Triumph Motorcycles om een reeks motorfietsen te ontwikkelen en in 2020 werd een deal geformaliseerd. Vorig jaar werd gezegd dat de eerste motorfiets van het project met zes tot negen maanden kon worden uitgesteld vanwege de corona. Rakesh Sharma, uitvoerend directeur bij Bajaj Auto vertelde vorig jaar in een interview dat de prototypes zich in de productontwikkelingsfase bevonden.

De eerste spionagefoto’s – lijkt op een scrambler – zijn op het internet gekomen met dank aan MotoBob. Het prototype werd betrapt in het Verenigd Koninkrijk. Het lijkt erop dat Bajaj en Triumph twee sub 500cc-motorfietsen aan het ontwikkelen zijn, want er zijn ook een paar testmodellen gespot met een styling die vergelijkbaar is met die van de Street Twin. Terug naar de scrambler, hij heeft wel iets weg van een Bonneville met de ronde koplamp en het bodywork dat is overgenomen van de Bonneville. Hij heeft een enkele uitlaatpijp die naar buiten uitsteekt en een opwaarts gerichte afwerking heeft.

Dit is waarom Triumph en Bajaj samen motoren gaan produceren

De aandrijflijn lijkt op door de vinnen op die van de Bonneville en het zou een 450cc-vloeistofgekoelde DOHC single kunnen zijn, aangezien de Scrambler 900 een twin is. Een kort ruitje, een rechthoekig tft-instrumentenpaneel -waarschijnlijk van een KTM 390 Adventure – dat er alleen opzit voor testdoeleinden, een snavel als voorspatbord, voorzieningen om veel bagage te vervoeren, et cet. zijn duidelijk zichtbaar. Door de plaatsing van de uitlaat kunnen er aan beide kanten koffers worden gemonteerd en de zithoogte zou tussen de 800 en 815 mm kunnen liggen, maar niet te hoog zoals gewoon is bij scramblers. Het prototype rijdt op Metzeler genoptebanden terwijl de 320 mm voorschijf en een Bybre klauwen ook te zien zijn zoals bij KTM’s en sommige Bajaj motorfietsen.

Andere highlights zijn de upside-down voorvork, monoshock achter in tegenstelling tot de stereodemping van de Scrambler 900 en 1200, dubbel zadel, zwarte lichtmetalen velgen, verticaal gemonteerde grote radiator, slanke brandstoftank, et cet. De ophanging moet een lange veerweg hebben met ten minste instelbare veervoorspanning voor de achterkant, want de Scrambler moet zowel on- als off-road inzetbaar zijn. We verwachten dat de Bajaj Triumph Scrambler tegen het einde van dit jaar wereldwijd z’n debuut laat maken. Dat zou het model in 2023 in de verkoop gaan. De motorfiets zou gebouwd kunnen worden in Bajajs nieuwe fabriek in Chakan, waarbij wordt geprofiteerd van Bajajs lokale expertise om de kosten concurrerend te houden. Beide merken lijken zich te concentreren op de 250-700cc-klasse.

Vorige

Nieuwe Indian Scout Rogue voor 2022

Nieuwe Versys 650 nu bij de Kawasaki dealer

Volgende