De Duitse motorfietsenmarkt scoorde in 2021 het op één na beste verkoopniveau in het laatste decennium, hoewel het verlies in de dubbele cijfers lag. De verkoop van 2- en 3-wielers bedroeg 214.582 (-10,2%) eenheden. Het segment elektrische voertuigen groeide met 48,8%. Het Chinese Niu gaat aan kop.
Minder jaar door Euro5
Na de verkoopboom van voorgaande jaar, vertraagde de Duitse motorfietsen markt in 2021 met een dubbelcijferig verlies. De belangrijkste redenen achter deze negatieve score hebben allemaal te maken met de exceptionele stijging van vorig jaar (+14%).
De markt groeide in 2020 niet alleen door een snelle groei van de vraag, maar ook door een groot aantal zelfregistraties in het vierde kwartaal als gevolg van de invoering van Euro5. De Duitse markt werkt gewoonlijk met grote voorraden bij de dealers en deze gingen eind 2020 hun motorfietsen registreren.
Hoewel in 2021 – met 214 582 2- en 3-wielers – minder werd verkocht (-10,2%), is het wel het op één na beste niveau van het afgelopen decennium. En de vooruitzichten voor 2022 zijn positief.
Nederlandse motormarkt door buitenlandse ogen
Marktleider
In de competitieve arena was Piaggio marktleider met 29.532 verkopen (+5,5%). De Italiaanse fabrikant stond in vijf van de laatste tien jaar aan de top van de Duitse markt. In de andere vijf jaar was BMW marktleider. In 2021 verkocht BMW 27.169 (-2,1%) eenheden. Op de derde plaats staat Honda met 26.204 (+7,7%) eenheden. Honda is de kloof aan het verkleinen en zou in 2022 wel eens de nieuwe marktleider kunnen worden. Op de vierde plaats staat Yamaha met 17.554 (-18,6%), gevolgd door KTM met 16.429 (-27,3%), Kawasaki met 14.229 (-19,9%) en Harley-Davidson met 7.895 (-28,5%).
Het segment elektrische voertuigen groeide met 48,8%. Het Chinese Niu is marktleider, zoals in bijna alle landen van Europa. Piaggio verkocht in 217% meer dan in het voorgaande jaar.