Britse leger test elektrische motorfietsen voor paratroopers

| |

Laten we eerlijk zijn: de massa heeft niet voor elektrische motorfietsen gekozen omdat ze gemakkelijker te maken, beter en veiliger waren. Dat is de droom, maar niet de realiteit. Maar ze bieden wel een enorm potentieel voor de toekomst als het gaat om energie-efficiëntie en functionele bruikbaarheid. Voor het Britse leger is die toekomst nu.

In een bericht op The Defense Post staat dat het Britse leger elektrische motorfietsen ongelooflijk nuttig vindt als het gaat om ‘air portability’, of in ‘airdrop’-situaties waarin de motor kan worden ingevlogen voor missies op afstand.

En het Britse leger is niet de enigen met dit idee. In de Verenigde Arabische Emiraten worden elektrische motorfietsen voor een soortgelijk tactisch doel bevestigd aan de zij-dragers van BlackHawk-helikopters. En ook Denemarken heeft soortgelijke tests uitgevoerd.

De Sur-Ron Firefly is de elektrische motorfiets naar keuze van het Britse leger waarmee nu proeven worden gedaan. De tests moeten uiteindelijk een helderder licht werpen op de militaire voordelen van een elektrische motorfiets. Meer specifiek, hoe het Britse leger ze in de toekomst in zijn voordeel zou kunnen gebruiken bij missies.

De Sur-Ron Firefly heeft een vermogen dat piekt rond de zes kW, waarbij de lichtgewicht machines een grotere waarde vertegenwoordigen voor een militaire instantie, gezien de lagere warmte-handtekening en het stillere geluid. De Firefly weegt 47 kilo en heeft een maximumsnelheid van 100-120 km/u. De motorfiets is door z’n lange veerwegen en noppenbanden geschikt voor rijden in ruig terrein.

De Sur-Ron Firefly wordt voor gebruik in het leger uitgerust met ‘upgradable belt kits, waardoor de aandrijfketting kan worden gemaakt van een stillere, met koolstofvezel versterkte riem voor geluidsreductie’.

Vorige

Opladen via de snelweg? Dat kan straks in Italië

Kawasaki neemt voortouw in productie waterstof

Volgende