Fijn nieuws voor forensen: Honda X-ADV 350

| |

De onthulling van de Honda de City Adventure conceptmotor op de EICMA van 2015 was eerlijk gezegd verwarrend. Honda had het niet over specs, zelfs informatie ontbrak. Honda probeerde zelfs niet het bestaan van een machine te rechtvaardigen die probeerde de gapende kloof tussen adventure bikes en scooters te overbruggen.

Dus toen dat concept een jaar later werkelijkheid werd als de 745cc-paralleltwin X-ADV, die het NC750-chassis combineerde met een urban-adventure uiterlijk, verrassende specificatie en een hoge prijs, was het nog meer een verrassing. Nu is de tweede generatie X-ADV een succes in Europa, ondanks het feit dat-ie veel meer kost dan de NC750X, die hetzelfde blok heeft: X-ADV € 14.498,-, NC750X € 8.799,-.

Nu heeft Honda het plan opgepakt om tussen de 750 en 150 en derde model te zetten: de ADV 350. Eerder werd de handelsmerkaanvragen ingediend voor de naam ‘ADV350’ en inmiddels heeft Honda ook de typegoedkeuring in Europa binnen. De documenten daarvan geven een eerste glimp van echte specificaties.

Honda Africa Twin Experience 2021 (video)

Het zal je niet verbazen, maar de ADV350 gebruikt het 350-blok van de Forza 350. Dat is een 330cc-eencilinder met een gasgeven en gaan transmissie. Het motorblok levert volgens Honda’s documenten een piekvermogen van 29 pk bij 7.500 tpm.

Ook het chassis lijkt te zijn overgenomen van de Forza 350, aangezien de meeste afmetingen dicht in de buurt komen van deze conventioneel ogende scooter. De wielbasis van de ADV350 is iets langer, namelijk 1.520 mm in plaats van 1.510 mm, wat waarschijnlijk het gevolg is van grotere, offroad-stijl wielen en banden. Het gewicht is ook een fractie toegenomen, van 184 kilo voor de Forza, 186 voor de ADV. Een tweede versie van de ADV350 is ook goedgekeurd. Die heeft dezelfde afmetingen, maar weegt 188 kilo, wat suggereert dat deze standaard extra uitrusting heeft.

Honda’s strategie met de huidige ADV-modellen is gemengd; de kleinere ADV150 wordt in veel Aziatische landen verkocht, terwijl de X-ADV 750 wordt aangeboden in Europa – de X-ADV werd oorspronkelijk ontworpen door Honda’s Italiaanse R&D afdeling – en Japan. De nieuwe middelgewicht ADV350 is duidelijk voor Europa bestemd, zoals blijkt uit de typegoedkeuring in de regio.

Vorige

Suzuki France: Limited-Edition SERT Yoshimura GSX-S1000-design kit

2022 Suzuki V-Strom 650: nieuwe kleuren

Volgende