De Huaying R6 lijkt op de Yamaha R6, met zijn moderne, strakke lijnen, maar in plaats van een 599 cc 4-cilinder motor wordt hij aangedreven door een 500 cc tweecilinder motor. Het is een Chinese kloon van de Iwata sportfiets. Het is de Huaying R6
Zoals u inmiddels weet, heeft Yamaha de productie van de gehomologeerde R6 dit jaar stopgezet, om zich alleen te concentreren op de ‘Race’-versie, die alleen tussen de stoepranden mag worden gebruikt. De nieuwe R6 Race wordt aangedreven door de 599 cc, 4-cilinder, 4 kleppen motor, die 118 pk kan leveren en is uitgerust met een eindeloze kit van accessoires ontworpen voor het circuit.
Huaying R6 is geen Yamaha!
Maar terwijl de middelgrote Iwata supersport deels uit beeld is in China, is zijn “zusje”, of beter gezegd kloon, geboren! We hebben het over de Huaying R6, die in alle opzichten een schaamteloze kopie is van de Yamaha R6. En deze keer gaan we alle perken te buiten, want de namaak R6, kopieert – of probeert te kopiëren – in alle opzichten de sportmotor van Yamaha. Om te beginnen de naam, die identiek is, en zelfs op de kuip zijn er Yamaha-logo’s (hoewel ze in schril contrast staan met de HRC-stickers!).
Zoals altijd in dit soort gevallen is de technische kant van de Huaying R6 echter in de verste verte niet te vergelijken met die van zijn muze. De Chinese motorfiets laat de 599 cc 4-cilinder motor die Yamaha gebruikt op zijn R6 links liggen om plaats te maken voor een 500 cc tweecilinder motorblok. We kennen de herkomst en de prestaties van deze motor niet, maar we kunnen ons voorstellen dat het de “gebruikelijke” Chinese motor is die we al op andere klonen hebben gezien. Hetzelfde geldt voor het remsysteem en de ophanging, waarvan we betwijfelen of ze qua prestaties ook maar in de buurt van het origineel kunnen komen.
Schaamteloos: China kloont BMW S1000RR!
Wat de esthetiek betreft, is niets aan het toeval overgelaten: de Chinese R6 is vrijwel identiek aan zijn Japanse broer, met zijn strakke, gespierde lijnen en scherpe kuip die de koplampen verbergt. Alleen de uitlaat, en het slechte kleurenschema, verschilt van de originele Yamaha. Het instrumentarium is ook anders dan het standaardinstrumentarium, bestaande uit een toerenteller die LED-balken laat oplichten wanneer de motor toeren maakt en een klein LCD-display met basisinformatie.
Het behoeft geen betoog dat deze “pseudo” R6 de Aziatische markten, waar hij voor ongeveer 3.000 euro wordt verkocht, niet kan verlaten omdat de fabrikant dan met ernstige rechtenkwesties zou worden geconfronteerd. Tenzij Yamaha al een zet heeft gedaan tegen Huaying…
Beroemde klonen
Het is zeker niet de eerste keer dat motorfietsen met “grote gelijkenissen” met beroemde modellen over de hele wereld zijn opgedoken. Er zijn er die slechts “lichtjes geïnspireerd zijn door” en andere die meer overduidelijke kopieën zijn. Niets verbaast ons nu nog.
Onlangs zagen we bijvoorbeeld de Yamax Z400, de schaamteloze kopie van de Z1000, de Ducati Scrambler Lifan Hunter 125 met amandelogen, de Moto S450RR, de Chinese kloon van de BMW S 1000 RR en de Xinshiji Finja 500, de Chinese kloon van de Kawasaki ZX-10R.