2022 Honda NT1100: alles klaar voor toermotor met Africa Twin-blok

| |

Nieuwe patenten bevestigen de op handen zijnde komst van de crossover in het Honda-gamma. Hier zijn de details van de NT1100.

Nadat we afgelopen februari de eerste geruchten uit Japan hoorden over een mogelijke sport-tourer op basis van de Honda Africa Twin, keren we terug naar de Honda NT1100. Het lijkt erop dat het debuut nog maar een paar maanden verwijderd is.

De projectnaam die door de homologatiedocumenten wordt bevestigd is SC84. Over de definitieve naamgeving is nog niets bekend. De initialen NT zou voor de Europese lancering kunnen zijn, omdat we ervaring hebben met de Honda Deauville. Dat is een andere Honda-toermotor. De kans dat er in de toekomst een sport-tour met een grote cilinderinhoud onder de naam CB1100X komt, is daarmee verkeken.

Twee versies

Zoals we al schreven, is de basis de beproefde Honda CRF1100L Africa Twin, een parallell-twin van 1084 cc die goed is voor 102 pk bij 7.500 tpm en een maximumkoppel van 105 Nm bij 6.250 tpm. Van de Japanse reis-enduro neemt de Honda NT1100 ook de mogelijkheid over om over de DCT-transmissie met dubbele koppeling te beschikken. Het ligt dan ook voor de hand om de twee homologatiemerken NT1100A en NT1100D te associëren als verschillende versies van de motorfiets, die juist verschillen in de aanwezigheid van DCT en andere uitrustingsdetails.

Elektronica

De elektronica van de NT1100 is vrijwel zeker afkomstig van de Africa Twin, met het 6-assige IMU-platform voor de elektronische respons op het gashendel en de motorrem, 7 tractieniveaus, wheelie control, beschikbare rijmodi en, in het geval van de DCT, verschillende schakelkarakters. Het is dan ook niet moeilijk voor te stellen dat het 6,5″ tft-touchscreen op het dashboard komt, dat ook smartphoneconnectiviteit via Android Auto en Apple Car Play mogelijk maakt.

Twijfel over het chassis

De enige variabele die nog moet worden bevestigd in de geruchten over de Honda NT1100 is het chassis. Honda heeft octrooien aangevraagd voor twee verschillende soorten frames: een wiegframe en een trellis-frame met verstevigingssecties. Dit laatste zou volgens vele bronnen de meest geloofwaardige mogelijkheid zijn.

De afmetingen

De homologatiedocumenten onthullen ook de afmetingen en het gewicht van de Honda NT1100: hij heeft een wielbasis van 1.534 mm, 40 minder dan de Africa Twin, en een totale lengte van 2.240 mm, dus 10 cm korter dan de reis-enduto. Hij is smaller, met 836 mm, maar weegt meer, variërend van 237 kg met een volle tank voor de versie met handgeschakelde versnellingsbak tot 248 kg voor de DCT-versie. Deze gewichtstoename is waarschijnlijk het gevolg van de aanwezigheid van een grotere stroomlijn Als we de NT1100 nameten, kunnen we zeggen dat hij bijna perfect de maten van de VFR800X Crossrunner volgt. En Crossrunner is een naam die ook goed zou kunnen voor deze nieuwe Honda.

Vorige

Half of heel kuipje voor Triumph Speed Triple 1200 RR?

Brixton 1200, de rivaal van de Triumph Bonneville is bijna klaar

Volgende