Motrac Unicorn: kopie van de MV Agusta Superveloce

| |

Wedijver, inspiratie, bewondering, het verlangen om te komen waar anderen zijn gegaan. Er zijn vele redenen waarom bedrijven andere bedrijven als voorbeeld nemen. In het geval van Motrac hebben we te maken met klonen, want de Unicorn is een kopie van de MV Agusta Superveloce.

Motrac Unicorn een cosplayer

Cosplayers doen spelen zowel in kleding als gedrag bekende personage uit tekenfilms, tv-series of films. Kan cosplay ook gelden voor dfe motorfietsindustrie? De Motrac Unicorn zou een bewijs kunnen zijn, want het is een kopie van de MV Agusta Supervelove 800. Maar het ontbeert dezelfde charme, want de MV Agusta is uniek en kun je niet kopiëren.

De Superveloce is een sportmotor geïnspireerd op het erfgoed van MV Agusta. Het merk domineerde in de jaren 60 en 70 de wegracerij en ondanks het feit dat MV Agusta de prototype-racerij vele jaren geleden heeft opgegeven, wordt de massaproductie ervan voortgezet in naam van de traditie. En als je een uitmuntend niveau bereikt, kun je ook verwachten dat je een bron van inspiratie wordt voor andere merken. Maar gekopieerd worden is niet zo vleiend, ook al omdat de grens tussen legaal en illegaal heel dun is. Kortom, op elkaar lijken mag, maar identiek zijn is fout.

Onecht

MV Agusta claimt ’Motorcycle art’ en zoals vele kunstwerken heeft ook een MV Agusta aanleiding gegeven tot een vervalsing, of een niet geautoriseerde replica. De maker daarvan zou het gekopieerde werk bijna perfect moeten reproduceren. Dat is bij Motrac niet het geval. Het is een kopie, maar de algehele proporties lijken nogal misplaatst. Van opzij gezien lijkt de wielbasis buitensporig lang. Het zou ons niet verbazen als er onder de kuip een cruiser schuilgaat. En let ook eens op de twee zeer eenvoudig ogende achterschokdempers opmerken.

Update voor de 2021 MV Agusta Superveloce

Over de elektronische uitrusting hebben we geen twijfels: EAS 3.0 elektronische versnellingsbak, S.C.S. 2.0 koppeling (Smart Clutch System) en semi-actieve vering zijn zeker niet aanwezig op de Motrac Unicorn 800. In plaats van de driecilinder wordt de Chinese motor aangedreven door een 800 cc-tweecilinder die 61,1 pk levert bij 7.500 tpm en 70 Nm bij 5.000 tpm. Daarmee blijven de prestaties ver verwijderd van de 147 pk en 88 Nm van het origineel. Maar als Motrac, zoals het beweert, beschikt over een eigen onderzoeks- en ontwikkelingscentrum met 25 octrooien, dan kijken wij uit naar hun originele werk.

Vorige

Jonathan Rea verpulvert ronderecord op Aragon

Harley-Davidson maakt van LiveWire een elektrisch motormerk

Volgende