Jonge motorrijdster op social media blijkt 50-jarige man

| |

Sociale media is een vreemde, rare wereld op zich. Nergens anders kunnen mensen hun imago in zo’n hoge mate zelf bepalen. Of je nu een ambitieuze influencer bent of gewoon op de hoogte blijft van vrienden en familie, profielen weerspiegelen zelden de werkelijkheid. Volgers van het Twitteraccount @asuzagukayuki kwamen daar achter toen de jonge vrouw die het gezicht van de pagina was, een man van middelbare leeftijd bleek te zijn met de naam Zonguu.

Met behulp van gezichtsveranderende technologie op FaceApp en retoucheermiddelen in Photoshop, portretteerde de 50-jarige Japanner zich als een ‘Kawaii’ motormeisje. In de overtuiging dat niemand een “oom” zou willen volgen, zette hij de list voort tot hij 17.000 volgers kreeg. Na verloop van tijd begon hij zelfs te genieten van het ‘verfraaiingsproces’ en de toenemende aandacht.

De 50-jarige kon het publiek echter niet eeuwig van zich afhouden. Volgers kregen het door toen in een bericht van 11 februari 2021 de man in de spiegel van zijn Yamaha TZR werd onthuld. Een bericht van 12 maart 2021 bevestigde de vermoedens alleen maar toen het aantrekkelijke uiterlijk van de jonge vrouw niet overeenkwam met de harige onderarm van de man van middelbare leeftijd. Het tumult steeg naar een hoogtepunt toen een Japans TV programma op zoek ging naar de waarheid.

Motorrijder die al zijn rijbewijzen op één dag behaalt loopt tegen de lamp

De TV-crew spoorde de social media-ster snel op en onthulde zijn ware identiteit. De ontmaskering leidde tot een grote schok maar ook ontzag. Duidelijk werd hoe de man zijn ingewikkelde truc uitvoerde. Het is niet zo moeilijk om je voor te doen als een vrouw met bloeiend roodbruin haar, en de man gebruikte zijn prachtige lokken in zijn voordeel. Helaas konden we alleen de voornaam van de man achterhalen (Zonguu), wat misschien een dubieuze bijnaam is die bedoeld is om zijn identiteit te beschermen.

asuzagukayuki

Natuurlijk was de list een direct gevolg van de wanhoop, maar het levert ook commentaar op de motorrijdersgemeenschap. Waarom kon een jong vrouwelijk gezicht meer volgers vergaren dan dat van een man van middelbare leeftijd? Zijn we schuldig aan het begeren van vrouwelijke motorrijders in plaats van ze te emanciperen? Ja, de Japanner heeft de situatie in zijn voordeel gebruikt, maar wat zegt dit over de manier waarop wij beelden op sociale media samenstellen en consumeren?

Vorige

Alpinestars Tech-Air 5 voegt Race-modus toe aan airbagvest

GegShop.nl importeur van LiteLok motorslot

Volgende