In tegenstelling tot wat wij eerder berichtten, beschikt de nieuwe Aprilia Tuono 660 toch niet over een IMU. De tweecilinder-Tuono leunt technisch sterk op zijn sportievere RS660-broertje, maar krijgt dus basalere elektronica.
Technisch zijn de volledig gekuipte RS660 op dezelfde basis geënt. Hetzelfde rijwielgedeelte en dezelfde 660cc twin. Natuurlijk krijgt de vering voor de veel meer straatgerichte Tuono andere dempinginstellingen. De voorvork zelf wordt in een andere kroonplaat geklemd. Er moesten immers stuurklemmen op komen. De achtkleps-tweecilinder werd door de Noalesen uiteraard ook voorzien van andere mappings – met minder topvermogen en meer bruikbaar middengebied.
Aprilia RSV4 2021: meer inhoud, nieuw uiterlijk
Is de Aprilia Tuono 660 zonder IMU kansloos?
Natuurlijk zijn dat nog altijd onzichtbare verschillen – net zoals die ontbrekende IMU die wij over hoofd zagen. Qua zichtbare verschillen is met name de kuip doorslaggevend. De Tuono 660 is desondanks niet echt een naked. Hij heeft nog altijd een behoorlijke kuip en is desondanks goedkoper dan de Aprilia RS660.
Dat de Tuono 660 de fabriek in Noale zonder IMU verlaat, verklaart dan ook nagenoeg het gehele prijsverschil van 500 euro tussen de RS660 (12.450 euro) en de Tuono 660 (11.950 euro). IMU’s zijn prijzige precisie-instrumenten. Ze zijn de link met fysieke wereld voor het elektronisch brein van de motorfiets. Een IMU – inertial measurement unit, heel erg letterlijk vertaald een bewegingsmeter – maakt acceleratie en deceleratie van de motorfiets digitaal zichtbaar voor de ECU. Hellingshoek, versnelling; data die de tractieregeling en het ABS helpen beter te kunnen helpen. De Aprilia RS660 beschikt dus wel over dat moderne stukje veiligheidstechniek, terwijl het bij de Tuono 660 – opvallend genoeg – een optie is. Fabrikanten kiezen er vaker voor dergelijke tech aan een model voorbij te laten gaan. Dat het vervolgens wel optioneel na te monteren is, is een nieuw fenomeen.
2021 Aprilia Tuono 660: officiële foto’s en specs!
Of de Tuono 660 zonder IMU kansloos is, lijkt onwaarschijnlijk. Of je hem mist is eerder de vraag. Op de de meeste recente Street Triple 765RS zit er ook geen en missen doe je hem evenmin. Triumph koos er expliciet voor geen IMU te monteren. De kosten wogen volgens Triumphs technisch meesterbrein Stuart Wood niet op tegen de baten. Waarschijnlijk gaat voor de nieuwe Tuono 660 een vergelijkbaar ballonnetje op. Volgende maand testen we de nieuwe Tuono 660, dus wordt vervolgd.