De regering van Noorwegen werkt hard aan een drastische vermindering van de uitstoot van broeikasgassen met 50 tot 55 procent in het jaar 2030. Dat komt omdat het land in 2050 een emissieloos land wil zijn. Een indrukwekkend doel. 2020 was ook het eerste jaar ooit dat elektrische voertuigen in Noorwegen beter verkochten dan brandstofauto’s. Ze maakten 54 procent van de totale autoverkopen uit.
Overheidsprikkels
Zo’n grote verandering is zeker niet iets wat je van de ene op de andere dag kunt doen. Sterker nog, het is een taak waar Noorwegen al decennialang gestaag aan werkt. Volgens de Noorse EV-autoriteit, Norsk elbilforening, heeft het land tot nu toe een recordniveau bereikt in de verkoop en het gebruik van elektrische auto’s door het gestaag verhogen van de overheidsprikkels voor elektrische voertuigen. Van het verlagen of elimineren van belastingen, tolheffing, parkeren en veerbootkosten (Noorwegen heeft 55.000 eilanden, dus er zijn veel veerboten), zijn er tal van manieren waarop de Noorse regering mensen actief aanmoedigt om elektrische voertuigen te kopen.
Multitest: CF Moto 650MT, Kawasaki Versys 650, Suzuki V-Strom 650 en Yamaha Tracer 7
Rekensom
Daarentegen zijn de belastingen en heffingen op verbrandingsvoertuigen verhoogd, waardoor het gewoon een rekensommetje dat bepaalt wanneer elektrisch goedkoper wordt dan brandstof. Geef mensen goede economische redenen om over te stappen op elektrische voertuigen en ze zullen die keuze voor zichzelf maken, zegt Noorwegen. Tot nu toe heeft het gewerkt.
Wat voor effect heeft dit op motoren? Tegen 2025 is het huidige plan om de verkoop van alle nieuwe verbrandingsvoertuigen volledig af te schaffen. Vanaf 2022 zullen de publieke middelen alleen nog maar gebruikt worden voor de aankoop van elektrische voertuigen, niet voor voertuigen met een verbrandingsmotor. Vanaf 2023 richt Noorwegen zijn aandacht op elektrische veerboten en stopt het met de aankoop van vergelijkbare verbrandingsvarianten. Ten slotte zal Noorwegen vanaf 2025 alleen nog maar elektrische bussen aanschaffen. Alleen, als dat nodig wordt geacht, kunnen er onder het huidige plan enkele uitzonderingen worden gemaakt voor de hulpdiensten.
Tweedehands
De verkoop van tweedehandsvoertuigen, zowel door dealers als door particulieren, is op het moment van schrijven in Noorwegen nog steeds een groot probleem. Het is niet duidelijk hoe dat in de toekomst zou kunnen veranderen. Met de combinatie van stimuleringsmaatregelen voor elektrische voertuigen op elk niveau lijkt het erop dat de Noorse regering verwacht dat alle brandstofvoertuigen uiteindelijk zullen verdwijnen zodra het meer pijn doet om ze te bezitten en te gebruiken.
‘In Noorwegen belasten we wat we niet willen en bevorderen we wat we willen. De consument heeft op die manier eigenlijk de mogelijkheid om de juiste keuze te maken’, zegt secretaris-generaal Christina Bu van Norsk elbilforening aan de Huffington Post.