Het is bijna een slogan voor sommige motorrijders: ‘Loud Pipes Save Lives’. Niet beperkt trouwens tot het bij tijd en wijlen roepen van deze leus in de kroeg overigens. Nee, de woorden prijken op menig hesje van motorrijders die heilig geloven in deze stelling. Het Roemeense Moto ADN – een beetje vergelijkbaar met de Nederlandse KNMV – had echter zo haar bedenkingen over de bewering en ging over tot een uitgebreide test. En wat blijkt? Loud pipes give headaches, maar automobilisten horen ze amper.
Wat is er getest?
Kan het geluid van een motorfiets je leven redden? Dat is natuurlijk de vraag. Simpel gesteld: daarvoor moet het geluid van de motorfietsuitlaat hoorbaar zijn voor de bestuurder in de auto. Het geluid van de motorfiets moet dus boven het niveau van het achtergrondgeluid in de auto liggen. Achtergrondgeluid dat door de motor van de auto wordt gegenereerd. Of samen met muziek en eventuele discussies met je medepassagier. En daarbij het geluid van de luchtstroom als de auto meer dan 60 km/u rijdt.
Om effect te hebben moet het geluid van de motorfiets dus de aandacht trekken. Met andere woorden, het moet luid genoeg zijn. En het moet gehoord kunnen worden als de motorfiets ver genoeg weg is. Zodat de bestuurder van de auto op tijd kan reageren.
We zijn als mens niet gewend om het niveau van een geluid te bepalen, dus is het belangrijk een aantal referentie-elementen te hebben. Zo liggen de normale geluiden waar we dagelijks mee te maken hebben in het volumebereik 10-60dB (A). We worden vrij vaak blootgesteld aan geluiden tot 90dB (A). Langdurige blootstelling aan meer dan 90dB (A) wordt beschouwd als schadelijk voor het menselijk oor. Maar het kan nog erger. Bij een rockconcert staat het volume op 120dB (A). Terwijl blootstelling aan geluiden boven 130dB (A), zelfs voor korte perioden van enkele minuten, wordt beschouwd als gevaarlijk en schadelijk voor je gehoor.
Hoe werd de test uitgevoerd?
De Roemeense test bestaat uit het vergelijken van twee datasets. De ene is het geluid, gemeten in de auto, dat wordt gegenereerd door de werking van een motorfiets op hoge snelheid. En de tweede is het achtergrondgeluid in de auto wanneer de muziek wordt uitgeschakeld of op een gemiddeld volume staat. Op zo’n volume dat het mogelijk is om zonder problemen met de passagiers te praten.
Om echte situaties te simuleren, hebben ze het geluid in de auto gemeten wanneer de motor 15m en 10m achter de auto staat. Maar ook wanneer de motor in de dode hoek van de bestuurder staat. Of wanneer de motor voor de auto staat.
De verdeling van het geluid dat door een motorfiets voor en achter wordt uitgestraald bij verschillende snelheden werd ook geanalyseerd. Dit om de invloed van de snelheid op het geluid te meten en hoe het zich voor en achter de motorfiets verspreidt.
Tekst gaat verder onder de video
Loud Pipes Save Lives: Testresultaten
Het geluid van de motorfiets, gemeten aan de voorkant van de motorfiets, is 5dB (A) lager dan het geluid dat achter de motorfiets wordt gemeten. Maar dit is bij luide uitlaten. Bij motorfietsen met een zeer stille uitlaat klinkt het motorblok luider dan de uitlaat. Dus het geluid dat aan de voorkant wordt gemeten is luider dan het geluid dat aan de achterkant wordt gemeten.
Op meer dan 15 meter afstand wordt geen van de motorfietsen in de test gehoord in de auto. Zelfs niet als de luidruchtigste motorfiets in de test meer dan 110dB (A) produceerde.
Op meer dan 10 m afstand van de auto kunnen sommige motoren wel gehoord worden. Maar het geluid is slecht merkbaar met een klein verschil in volume ten opzichte van het achtergrondgeluid in de auto. Afhankelijk van het soort motorfiets en uitlaat is het geluid alleen hoorbaar in een lage frequentie zone – 200-400Hz, een gebied waar het menselijk oor moeite heeft om de geluidsbron te lokaliseren.
Loud Pipes Save Lives: Conclusie
Een motorfiets is niet hoorbaar in de auto (in beweging) als deze zich op een afstand van meer dan 15 m bevindt, ongeacht hoe de uitlaat is aangepast en ongeacht het achtergrondgeluid in de auto.
Op een afstand van 10 m van de auto is een motorfiets (met een geluidsniveau dat boven de wettelijke grenswaarden ligt) hoorbaar, maar het geluid bevindt zich in een laagfrequent gebied waar het geluid moeilijk te identificeren is door het menselijk oor en moeilijk te plaatsen is in de ruimte.
Wanneer de motorfiets in de buurt van de auto of voor de auto staat, zijn de geproduceerde geluiden in de auto te horen op een niveau dat de aandacht van de bestuurder trekt, zelfs wanneer de muziek op een gemiddeld niveau staat. Op deze afstand kan echter geen enkele manoeuvre van de bestuurder die de motorrijder in gevaar zou brengen, worden voorkomen.
Om in een auto op 15 meter afstand te worden gehoord, moet een motorfiets een geluidsniveau aan de uitlaatpijp van meer dan 135dB (A) produceren, een voorwaarde die in werkelijkheid onmogelijk te realiseren is.
Deze test is door Moto ADN zo realistisch mogelijk uitgevoerd. Ze geven zelf ook aan dat ze niet de officiële meetmethoden hebben gehanteerd die normaal in de motorindustrie voor het meten van motorgeluid worden toegepast. Dus een discussie over technische randzaken willen ze niet in belanden. Ze hebben de metingen uitgevoerd in een zo natuurgetrouwe situatie. En dus kunnen ze zeker als geloofwaardig worden bestempeld. Met andere woorden: de stelling ‘Loud Pipes Save Lives’ is busted. Althans als we dit onderzoek mogen geloven. Het geluid van een motorfiets wordt niet gehoord door de bestuurders van de voorliggende auto’s of is te laat om de beslissing van de bestuurder te kunnen beïnvloeden.
Bron: Moto ADN
Wil je het hele onderzoek lezen? Download hem hier: