BMW: ‘Cross-over slokt het sporttoer segment op.’

| |

Overal ter wereld vallen motorrijders voor de comfortabele, rechtop-zithouding van ‘Adventure’ motorfietsen en Cross-overs. En het afgelopen decennium hebben we ergens een kantelpunt bereikt. Sport- en sporttoer motoren verdwijnen langzaam van het toneel. Het leunen op de polsen, zo kenmerkend het sport- en sporttoer segment, stuit meer en meer motorrijders tegen de borst. Riser-kits op Honda VFR’s, Yamaha FJR 1300’s, etc. kunnen de vermoeidheid niet voldoende meer compenseren. De toekomst is toch echt aan de avontuurlijke motorfiets én de cross-over.

BMW S 1000 XR.

Sporttoer: Wind op de borst

Sportieve motorrijders krijg je niet achter een groot windscherm. Die willen de rijwind voelen om druk op de torso te houden. Bovendien zijn het in essentie geen toerrijders, maar sportieve rijders. Over de stuureigenschappen van adventures zijn lovende pagina’s volgeschreven en cross-overs doen er niet voor onder. Dat heeft voor menig sportrijder de doorslag gegeven. Minder belasting van de polsen betekent meer comfort tijdens het rijden. BMW heeft meerdere van dergelijke modellen in de line-up staan, waarvan twee cross-overs. De F900XR en de S1000XR combineren een adventure-ergonomie met een sportieve geometrie én de velgmaat aan de achterkant is 17″.

BMW heeft meerdere modellen

Volgens Dorit Mangold, projectmanager van de BMW F-serie, vervangen de crossovers het segment van de sporttourfietsen. Op de Italiaanse site Motociclismo werd hij onder andere hierover geïnterviewd: ‘De motormarkt heeft zich de laatste jaren in een andere richting ontwikkeld. Het sporttoer-segment is gekrompen en opgeslokt door het crossover-segment. Wie vandaag de dag sportief wil toeren, kiest voor een motor met een sportieve frame-geometrie, maar ook voor een meer comfortabele en ontspannen houding. Dat hebben we te danken aan de adventure-wereld. Daarom hebben wij de BMW F 900 XR en de S 1000 XR.’

BMW F 900 XR.

Natuurlijk is BMW niet de enige. Kawasaki heeft bijvoorbeeld de Versys-lijn. Deze modellen hebben ook 17″ voorwielen. Ook zijn er al veel motorrijders die sport-toeren op motoren met een 19″ voor en een 17″ wiel achter. Het is dan ook niet verwonderlijk dat er steeds meer sporttoer- en zelfs supersport-banden (zoals de M9 RR van Metzeler) aangeboden worden met een 19″-optie voor.

KTM 790 Adventure: 19″voor en 17″ achter.

Terugkijkend kun je stellen dat de voorovergebogen zitpositie van de sporttoer een overblijfsel is van de fascinatie voor sportmotoren. Dat segment was tot 2010 nog populair, maar verloor het afgelopen decennium gaandeweg terrein. In het kielzog werd de sporttoer meegenomen.

BMW F 900 XR.
Vorige

Yamaha FZ-X: patentaanvraag voor kleine cross-over

Zondagmorgenfilm: olie op de Nürburgring

Volgende