Er zijn nieuwe homologatie documenten opgedoken die de 2021 CFMoto 800MT laten zien. De motor die CFMoto in samenwerking met KTM heeft gemaakt. Naast enkele technische gegevens ‘verklappen’ die ook de van een tweede versie met lichtmetalen velgen.
Het nieuws komt rechtstreeks uit nieuwe documenten die CFMoto bij de Chinese autoriteit heeft ingediend voor de goedkeuring. De documenten laten onder andere het definitieve uiterlijk zien. Ze bevestigen ook veel van de technische specificaties die we de afgelopen weken al hadden voorzien.
Voor de voortstuwing van de 2021 CFMoto 800MT wordt de 95pk-versie van de 799cc parallel-twin van KTM gebruikt. Dit blok is identiek aan het blok in de KTM 790 Adventure, dat onlangs wijzigde in de krachtigere 890 Adventure. Van de Oostenrijker leent de Chinese motorfabriek ook het stalen trellisframe, maar dan in combinatie met een eenvoudigere achterbrug. Zowel de spaakwielen als de lichtmetalen velgen zijn 19 inch met 110/80 R19 banden voor en 17 inch met 150/70 R17 banden achter. Het gewicht, ongeacht de keuze van de wielen, stopt bij 231 kg voor het basismodel en 248 kg voor de versie die is uitgerust met zijkoffers en topkoffer. Wat betreft het algemene uiterlijk van de motor: dat wordt in tegenstelling tot de Adventure gekenmerkt door strakke lijnen. Ondanks het traditionele off-road lijkt de MT800 toch meer geschikt voor de weg.
CFMoto 300GT-E: Chinese politie gaat elektrisch
Nog geen officiële aankondiging 2021 CFMoto 800MT
Hoewel CFMoto nog geen officiële aankondiging heeft gedaan, geven KTM-documenten aan dat dit model in het eerste kwartaal van 2021 in productie gaat. Het is daarmee het eerste CFMoto-model met een Oostenrijks motorblok. Als eerste, maar zeker niet als laatste. Het Chinese bedrijf heeft onlangs ook zijn nieuwe 1250 cc tourer op basis van de 1290 V-twin van KTM onthuld. Het is nog niet duidelijk wanneer én vooral of de MT800 ook in Europa zal aankomen.